Kategori: Mountainbike / MTB
01-08-2012 - 23:24

Garmin Edge 900 / 800

Som jeg efterhånden har skrevet om et par gange, så bruger jeg jo en hel del tid på at cykle i øjeblikket. Det hele startede da jeg kom til at købe en Radon ZR Team 7.0 mountainbike, faktisk kun på grundlag af at min kammerat synes at det ville være en fin cykel.

Lige efter at jeg købte cyklen, så fik jeg også sat en relativt billig cykelcomputer på, som mere eller mindre kun kan bruges til at se hvor hurtigt jeg cykler. I Bund og grund så er jeg egentlig ikke så tilfreds med den, det er som om at den kun viser hastigheden når den selv har lyst til det, og derfor er jeg nu gået igang med at kigge mig om efter et alternativ.

Et af de mere seriøse alternativer er selvfølgelig Garmin Edge 800, den skulle så vidt jeg forstår være topmodellen indenfor cykelcomputere med GPS-navigation lige i øjeblikket. Samtidigt så er den også over 2 år gammel, hvilket får mig til at tro, at der godt kunne være en ny version på vej. Et gæt kunne selvfølgelig være, at den kom til at hedde Garmin Edge 900, til trods for at Garmin ikke selv har annonceret noget endnu. Med en pris på den forkerte side af 3000 kroner, så ved jeg bare at den sikkert udkommer en uge efter at jeg har investeret i Garmin Edge 800'eren som jeg har fundet et billede af herunder :-)

Garmin Edge 900

En af de ting jeg også godt kunne tænke mig at bruge cykelcomputeren til, er til at tracke via Endomondo-systemet. Jeg synes at det er enormt motiverende, og efter jeg jo er væltet et par gange, så begynder jeg at frygte at jeg en dag lander så uheldigt at jeg får smadret min iPhone som jeg i dag bruger til at tracke på Endomondo. Desværre skulle det være en lille smule mere besværligt at bruge Garmin Edge 800'eren sammen med Endomondo, da man skal eksportere og importere data manuelt - det er bare hvad jeg lige har kunne læse om den på nettet.

Jeg kan egentlig også godt lide, at der er GPS-funktionalitet - det ville give mig mulighed for at cykle nogle længere ture uden at skulle bekymre mig om hvilken vej jeg skal cykle for at komme hjem igen. Derudover så synes jeg at det kunne være meget sjovt, at kunne måle min hjerterytme (eller mangel på samme) - det giver mulighed for at se forbedringer i konditionen på andre måder end bare hastigheden man gennemfører en rute på.

Rundt omkring på nettet, har jeg læst de forskellige ønsker som folk har til en eventuel Garmin Edge 900 cykelcomputer, og en af de ting der går igen, er at folk gerne vil have en bedre skærm. Den har jo allerede touchskærm, men der er åbenbart plads til forbedring så vidt jeg forstår. En anden ting som folk også håber på, er at det skal være nemmere at eksportere data, eksempelvis via WI-FI, så man ikke nødvendigvis skal tilslutte den via USB-kablet.

Har du nogen erfaring med Garmin Edge-serien? Lever den op til forventningerne? Og ikke mindst: mener du at Garmin Edge 800 er pengene værd her og nu, eller bør jeg vente på en eventuel Garmin Edge 900?
29-07-2012 - 01:07

Første styrt på min cykel

Da jeg alligevel skulle have skiftet mine pedaler ud på min Radon ZR Team 7.0 Mountainbike pga. en defekt, så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne gå all-in og endelig investere i et par såkaldte SPD-pedaler (klik-pedaler) og selvfølgelig også et par af de specielle sko (Shimano M087L MTB SPD) som man skal bruge sammen med pedalerne. Det fancy ved skoene, er at de har en sål der ligner en normal sko, så de er altså ikke helt glatte ligesom racer-sko ville være det. Det er nok en god ting i skoven.

Shimano M087L cycling shoes

Pga. det lidt for varme vejr de sidste par dage, så var det først her til aften at jeg kunne komme ud og prøve de nye sko og pedaler. Jeg mente at jeg havde løsnet rimelig meget op for SPD-låsen, så det skulle være nemt at klikke ud af dem - men åbenbart ikke helt nok på den venstre, mere om det om lidt :-)

Den normale anbefaling ved første tur med SPD-pedaler, er at man starter langsomt ud og kører på en stille og rolig cykelsti / vej, der ikke er så traffikeret, og så skal man ellers bare køre og øve sig i at klikke ind og ud et utal af gange, indtil at det begynder at føles naturligt. Det gjorde jeg selvfølgelig og synes egentlig at jeg fik rimelig godt styr på dem.

Hvad er der så af forbedringer med SPD-pedaler og sko? Well.. jeg cykler næsten altid den samme rute, og selv om der selvfølgelig kan være mange ting der spiller ind omkring top farten, så slog jeg min egen rekord i topfart med hele 10km/t. Der var ingen vind, så det kan ikke have været pga. medvind. Så en eller anden effekt har det åbenbart.

Det siges, at når man cykler med SPD-pedaler for første gang, så vil man ALTID styrte - men jeg synes faktisk at det gik rigtig godt, i alle tilfælde de første 15 kilometer af turen. Da jeg er nået til toppen af en af de store bakker, så vil jeg lige skifte musik på min iPhone fra at spille en enkelt kunstner til at afspille random - og det ville jeg selvfølgelig lige stoppe op og gøre.

Jeg får fint klikket ud af den højre pedal, og det burde egentlig være nok, men kun hvis man ikke får lagt sin balance over på venstreben, som stadigvæk er klikket fast. Med min iPhone i hånden gik det op for mig, at det her ville gå galt - og ganske rigtigt... jeg røg på røven og begyndte at grine - for det må sgu have set sjovt ud. Heldigvis var det ude på en meget øde vej og det var helt mørkt, så de kan max have hørt mit hyl da jeg faldt haha. Jeg blev selvfølgelig lidt øm, men ikke mere end at jeg kunne cykle de sidste 10-12km af ruten og komme hjem.

Da jeg så kommer hjem, så finder jeg ud af at jeg har fået en fin asfalt-tatovering på mit venstre ben, som jeg åbenbart knaldede ret hårdt ned i cykelstien. Set i sammenligning med de professionelle cykelryttere, så var det ikke så dramatisk igen - jeg burde nok lige have tænkt hurtigt og smidt min hånd ind i hjulet også, selv om effekten nok ikke havde været så voldsom, da jeg jo holdt stille :-)

Men så fik jeg da også prøvet det, og i morgen gør jeg det sgu igen - dog uden at jeg planlægger at styrte :-)
31-03-2012 - 17:33

MagicShine MJ-818 cykellygte

Så er det igen tid til et blogindlæg om min nye hobby: at cykle rundt på min Mountainbike. I et af mine tidligere blogindlæg fortalte jeg at jeg havde købt mig en lækker Radon ZR Team 7.0 mountainbike, og her en måned senere er jeg stadigvæk rigtig glad for den.

Fra starten har der dog været et problem med skivebremsen på forhjulet, den blev ved med at larme når man kører eller bare hvis man drejer hjulet rundt. Til trods for at jeg gentagne gange har forsøgt at følge diverse guider på Internettet for at justere bremsekalibrene, så var det ikke lykkedes at få det til at fungerer ordentligt. Derfor kom en af mine venner lige på besøg for at fikse bremsen.

Han fik, til min store overraskelse, fikset bremsen i et af de første forsøg og den har virket perfekt lige siden - fedt. Efter at bremsen var fikset, skulle han naturligvis lige have en tur på min nye cykel. Det ender med at han kører på baghjul, laver diverse hops med den og ellers piner min cykel på måder som jeg aldrig selv har gjort :-) En Mountainbike kan selvfølgelig holde til det, men det kunne baglygten desværre ikke så den smadrede.

Dermed var jeg tilbage i situationen, hvor jeg skulle til at kigge efter nyt udstyr igen - en ting jeg har hygget mig med flere gange siden jeg har købt cyklen. Den baglygte som gik i stykket, havde jeg givet omkring 50 kroner for i Bilka, men jeg tænkte at nu når jeg alligevel skulle købe en ny, så kunne det lige så godt blive en ordentlig en. Jeg startede dog med at smutte ud og købe en ny til 30 kroner, da jeg som regel kører om aftenen, og helst ikke ville undvære baglygten.

MagicShine MJ-818

Valget faldt igen på en lygte fra MagicShine. Jeg har tidligere blogget om in MagicShine MJ-816E forlygte, som er helt fantastisk, så jeg valgte at toppe lygte-udstyret af med en MagicShine MJ-818 LED baglygte med en max effekt på 85 Lumens - det er altså en hel del, og ret fedt at jeg nu er ret sikker på at folk kan se mig ordentligt bagfra.

Med i pakken er der et ekstra batteri på 8.4V der burde give op imod 10 timers lys ved fuld effekt. Lygten har 3 forskellige indstillinger: den kan blinke, blinke skiftevis imellem den inderste lygte og ringen omkring - eller lyse konstant. Jeg tror egentlig at jeg ender med at bruge sidstnævnte da jeg selv synes at de er mest behagelige at køre forbi når jeg kører i bil. Lygten blev selvfølgelig købt hos MagicShineUK, da de har virkelig god support.

Jeg har også købt en såkaldt Y-splitter, så jeg kan nøjes med at have et batteri på cyklen - altså dele batteriet med min forlygte. Det giver lidt kortere levetid, men jeg cykler som regel kun et sted imellem 1 og 2 timer af gangen, så det burde være fint.

I øvrigt så er min cykelcomputer også gået hen og blevet ret ustabil. Det lader til at den også måtte lade livet under min kammerats hop på cyklen, men den virker kortvarigt igen hvis jeg justerer sensoren. Efter et par km cykeltur, så holder den dog op med at registrere hastigheden igen. Jeg overvejer faktisk at tage den helt af, da jeg alligevel ikke kan se en skid på den når jeg cykler om aftenen.

Ud over den nye cykellygte, så har jeg også fået købt lidt mere udstyr:

Cykelhandsker, da det gør overraskende ondt i hænderne når man kører længere ture, så er det rart at have et par handsker på.

Ekstra flaske og holder, da jeg i starten hele tiden løb tør for vand. Det er dog ikke så aktuelt mere, men det bliver det med garanti igen når det bliver sommer, og jeg ville gerne sikre mig at have den samme holder på begge steder på cyklen.

Cykelshorts med indlæg, da man bliver forfærdeligt øm i røven :-)  Skal selvfølgelig have dem indenunder mine andre bukser, så det ikke ser ud som om at jeg dyrker sport!

Benvarmere - har jeg lige hentet i dag. Jeg fik ofte ondt i knæene når jeg cyklede, og regner egentlig med at det er på grund af kulden. Det skulle disse benvarmere gerne rette op på. Det er lidt ærgerligt at nøjes med at cykle 22km på grund af at man får ondt i knæene, hvis man ellers føler at man godt kunne tage en dobbelt-tur.

Cykeljakke (løbejakke) - meget rart at have så man ikke skal suse rundt i sin normale jakke. Igen så går det ud på ikke at se alt for meget ud som om at jeg dyrker sport, så det er en rimelig neutral og meget tynd løbejakke jeg har købt.

Cykelpumpe - totalt fejlkøb. Den fungerer ikke ordentligt, og det er svært at få nok luft i dækket (jeg har lige været på tanken og pumpe den op til 2.5bar imod den 1.4bar som hidtil har været i dækkene).

Den generelle status er, at jeg har formået at holde min motivation i top - jeg har været ude og cykle cirka hver anden dag, minus en hel uge da jeg havde problemer med min ryg.  Det er fedt at jeg kan se forbedringer, både på tiden og på hvor nemt jeg kommer over de forskellige bakker der er på min rute. En enkelt gang kørte jeg ruten to gange lige efter hinanden, virkelig fed fornemmelse når det var gennemført.
17-03-2012 - 15:56

MagicShine MJ-816E cykellygte

Som jeg skrev for et par uger siden, så har jeg netop købt mig en Radon ZR Team 7.0 mountainbike. Jeg er nu kommet rigtig godt igang med at bruge den, og synes at det er helt vildt fedt, ikke mindst fordi jeg tracker mine køreture med Endomondo - og så selvfølgelig fordi jeg får fyret en masse kalorier af. Jeg har indtil videre holdt mig til at køre den samme rute hver gang, så det er nemmere at måle forbedringerne. Ruten er på lige omkring 19km i et terræn med en hel del bakker som får pulsen op. Der er allerede sket forbedringer på kondi-kontoen, eksempelvis har jeg på ganske kort tid, skåret cirka 20 minutter af min daværende bedste tid.

Min udmelding til at starte med var, at jeg nægtede at gå ned på grund af udstyret, men at det er langt mere acceptabelt at gå ned på grund af kondien. Da jeg typisk cykler om aftenen, gerne efter klokken 21 i hverdagene, så er det jo nødvendigt at have lygter på cyklen - endnu mere vigtigt er det selvfølgelig fordi jeg cykler ude på landet, hvor der er virkelig mørkt og der ikke er nogle gadelygter.

Jeg gik derfor igang med at kigge på forskellige cykellygter, og det er virkelig en jungle at finde rundt i alle de forskellige lygter og lygtetyper. Mindre besværligt bliver det ikke af, at de forskellige producenter har valgt at opgive lygternes lysstyrke på forskellige måder, eksempelvis ved hjælp af lumens, lux og candelpower. De tre tal beskriver forskellige lysscenarier og kan desværre ikke sammenlignes direkte. Derfor er det svært at vurdere hvor kraftig en lygte er i forhold til andre.

Til at starte med, brændte jeg mig varm på en lygte fra CatEye, en HL-EL530 LED - den har fået mange gode brugerkommentarer, men noget fik mig alligevel til at tvivle på at det var den rigtige. I stedet snakkede jeg med min kammerat, som har købt en ret fed, men også lidt halvdyr lygte for et stykke tid siden - en MagicShine MJ816. Jeg fik lov til at låne den, og wow hvor blev jeg imponeret af den på min første aftentur med lygte. Lygten består af 2 små lygter og en stor, sat sammen så de ligner Mickey Mouse (deraf lygtens øgenavn). Rimelig hurtigt besluttede jeg mig for, at det blev nød til at være sådan en lygte jeg skulle have.

MagicShine MJ-816E Bike cykellygte

Som sagt så gjort, jeg bestilte en opgraderet version af lygten, en MagicShine MJ-816E - med 1800 Lumens (min kammerats havde "kun" 1400) og købte den hos MagicShineUK omkring klokken 15 i torsdags. Jeg valgte i samme håndvending at skifte standard batteriet ud med et Open Light 5.8Ah batteri - som giver 150 minutter med fuld kraft, i stedet for kun 120 minutter. Derudover så er Open Light batteriet cirka 1/3 del af størrelsen på standardbatteriet og er 100% vandtæt i stedet for bare vandafvisende og er generelt virkelig et godt kvalitetsbatteri. Alt i alt måtte jeg slippe omkring 150 pund ~ 1344 kroner.

MagicShine MJ-816E remote control

Til selve lygten er der en slags fjernbetjenings-knap, som man kan placere på styret. Med den kan man tænde for enten de to små lygter, den store i midten eller alle 3 samtidig for fuld styrke. Hvis der kommer modkørende biler, eller hvis man nærmer sig nogle fodgængere, så kan man holde nede på knappen for at blænde ned for lygten. Lige netop det sidste er en ret fed ting, for 1800 Lumens er altså usandsynlig meget lys og folk bliver rent faktisk blændet - billedet herunder, som er med lygten på 1400 lumens, viser det rimelig godt. Fjernbetjeningen virker også som batteri-indikator, så den skifter farve alt efter hvor meget batteri der er tilbage.

MagicShine MJ-816E LED Bike light 1400 Lumens

Klokken 12 i dag, dukkede den til min store overraskelse så allerede op med rekommanderet pakke - rimelig effektivt at få en pakke fra UK til Danmark på 2 dage alligevel. Så nu er den ved at lade op, så den er klar til min cykeltur i aften - hvis ellers jeg er kommet af med mine tømmermænd på det tidspunkt, ellers kan jeg sgu lære at være ude hele natten på den hårde måde!

Da jeg egentlig var rimelig overrasket over, at Open Light Systems batteriet, var så meget mindre end standard batteriet - til trods for at det er kraftigere, så tog jeg lige et billede af det. Derudover så er der den fordel ved Open Light tasken, at den har to stropper man kan hænge den i - og dermed f.eks. placere den foran på styret i stedet for på stangen - eller hvor man nu måtte have lyst til at have den. Tasken til standard batteriet har kun et velcro-bånd, men den sidder nu også rigtig godt fast uanset.

Open Light battery compare

Jeg er stadigvæk lidt splittet om hvorvidt jeg vil have en lygte til min hjelm, jeg har kigget en del på MagicShine MJ-872'eren med 1600 Lumens. Min kammerat har den og den lyser også helt fantastisk op - men jeg tror først at det bliver nødvendigt med en hjelm-lygte når jeg for alvor begynder at køre i skoven.

MagicShineUK har i øvrigt super god service, og svarer prompte på mails hvis man har spørgsmål. Det er vidst også et af de eneste firmaer jeg har set, som har telefontid fra "08.00 AM till late" :-)

27-02-2012 - 17:32

Radon ZR Team 7.0 MTB

Radon ZR Team 7.0 MTB 2012

Sidste år skrev jeg et indlæg i vores forum her på Xboxlife.dk, for at få gode råd omkring køb af en Mountainbike. Det gik ret hurtigt op for mig, at det er en sand jungle man er havnet i, når man skal købe en cykel uden at vide særlig meget om hvad der er godt og hvad der er dårligt. Det gik også ret hurtigt op for mig, at rigtig mange danske cykelsmede har et enormt dårligt rygte når det kommer til kundepleje og service. Derfor tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne droppe servicen, og bare bestille den på Internettet.

For en lille uges tid siden, så fik jeg endelig taget mig sammen til at købe mig en cykel. I samråd med en kammerat som ved en masse om Mountainbikes, så endte det ud med at blive en Radon ZR Team 7.0 2012 model. Cyklen blev bestilt via Bike-discount.de i Tyskland, og blev leveret med DHL hos MTB-tours.dk, som så samlede og fintunede den for 270 kroner ekstra - i løbet af 2 dage i øvrigt, ganske flot service af MTB-Tours.

For dem som måtte være interesserede, så kan man se specifikationerne for cyklen og dens udstyr her.

I dag har jeg så været ude og købe de sidste ting, for når man køber en cykel i Tyskland, så får man eksempelvis ikke de lovpligtige reflekser eller ringeklokke med. Desværre lykkedes det mig kun at finde nogle relativt grimme nogle til hjulene, så de skal skiftes ud når jeg engang kan finde nogle smalle nogle (giv gerne bud, hvis I er faldet over sådan nogle på et tidspunkt). Jeg var egentlig fristet til bare at køre uden reflekserne i hjulene og også droppe ringeklokken - lige indtil at jeg opdagede at med de nye bødetakster, så koster det 700 kroner hvis man bliver stoppet af panserbasserne.

Det er i øvrigt kun meningen at jeg skal bruge cyklen til motion - til at starte med skal jeg køre en masse ture på landevejen og med tiden håber jeg på, at jeg kan få kondi nok til at køre lidt i skoven, så det er altså ikke en pendler-cykel som skal bruges til så meget andet end motion.

Skærme blev det også til, og også her er det sgu en ren jungle at finde de rigtige - men jeg endte ud med et SKS skærme, henholdsvis SKS Shockblade til foran og en SKS X-Blade til bagpå. Det fede ved de to skærme, er at de er super nemme at sætte på og pille af igen. Jeg ser dem nemlig kun som et nødvendigt onde når det er nødvendigt at have dem på - for skærme er sgu aldrig kønne.

Der skal selvfølgelig også en lås på, og eftersom det lader til at alle forhandlere her hvor jeg bor, udelukkende sværger til topmærket Abus indenfor låse, så var det nødvendigt for mig at købe min Kryptonite Evolution Mini 7" online. Det fede ved netop den lås, er at den kommer med en ekstra wire, så man kan låse begge hjul sammen. Alt på cyklen er sådan noget "easy click off", så det er desværre nødvendigt.

Kryptonite Evolution Mini 7

Et nødvendige onde er selvfølgelig en cykelhjelm, her endte jeg ud med en Abus Lane-U som sidder ret godt og man kan justere størrelsen ved at dreje på en dims i nakken. Jeg var også ude i overvejelser om at købe en Giro Section eller en Yakkay som ikke ligner de traditionelle cykelhjelme, men jeg synes ikke at nogle af dem sad ordentligt.

Det sidste jeg mangler at finde, er en cykelcomputer. Her kan jeg ikke rigtigt bestemme mig for hvad jeg skal købe. Jeg brænder egentlig lidt for en Garmin Edge 800, men synes også at den er lidt for pebret, så jeg ender sikkert ud med en der er en hel del billigere -  og så bruger jeg bare min telefon til at tracke mine cykelture på Endomondo.

Det meste af ekstraudstyret købte jeg hos Jupiter Cykler i Roskilde, og til trods for at brugerne på TrustPilot.dk ikke har særlig meget positivt at sige om Jupiter Cykelkæden generelt, så oplevede jeg noget der efterhånden desværre er sjældent: super god kundeservice. Ekspedienten gav sig god tid, og forklarede mig endda hvordan jeg selv kunne rette bremseproblemerne - til trods for at jeg ikke har købt cyklen hos dem. Det er en fed fornemmelse når man forlader en butik, at man så virkelig synes at man har fået gode råd og vejledning om det man lige har købt - også selv om tingene så koster lidt ekstra. Så der er ingen tvivl om, at det er der jeg henvender mig fremover.

I morgen håber jeg så at jeg endelig kan komme ud og cykle lidt på den - jeg skal dog muligvis lige forbi cykelsmeden for at få fikset min forbremse, da den larmer lidt. Det kan også godt være at det bare skal køres til :-)