spif2001's blog
08-08-2017 - 22:09

ARMIGA - forberedelsen

Det er vist ingen hemmelighed, at spif2001 har været gamer i mange år efterhånden :)

I de tidlige barneår spillede jeg en sjælden gang imellem på mine kammeraters udstyr (VIC20, Atari, C64 etc), men i 1987 blev jeg konfirmeret og pengegaverne gav mig lige akkurat råd til at købe den nyeste og kraftigste hjemmecomputer på det tidspunkt: en Commodore Amiga 500 med TV-modulator, så jeg kunne koble den til et almindeligt billedrørs-tv. Bum der!



En gamer var født :)

Mange gode timer er gået til Amiga spil så som:
Alien Breed, Another World, Arkanoid, Battle Chess, Battle Squadron, Bubble Bobble, Cannon Fodder, SSI's Gold Box games, Civilization, Dogs of War, Dungeon Master, Dyna Blaster, Elite, F/A-18 Interceptor, Fire Power, Gods, Gravity-Force, Hybris, IK+, Kick Off, King's Quest, Leisure Suit Larry, Lemmings, Loom, Lotus Esprit Turbo Challenge, Maniac Mansion, Millenium, Mortal Kombat, Nitro, North & South, Nuclear War, Out Run, P.O.W., Pang, Pinball Dreams, Pirates!, Police Quest, Populous, Prince of Persia, Rampart, Rick Dangerous, R-Type, Sensible Soccer, Shadow of the Beast, Space Battle, Space Quest, Speedball, Spy vs Spy, Stunt Car Racer, Supremacy, SWIV, Sword of Sodan, Test Drive, The Great Giana Sisters, The Persian Guld Inferno, The Secret of Monkey Island, Turbo Raketti, Turrican, Utopia, Wings of Fury, Worms, Xenon 2 Megablast, Zak McKracken and the Alien Mindbenders etc. etc. etc.

i 1994 opgav jeg dog min Amiga 500, som ellers på det tidspunkt var blevet opgraderet med et ekstra diskette drev og yderliger 512K RAM, og gik over til PC. Amigaen fik lov til at samle støv, og jeg endte med at forære den væk til nogle studiekammerater, som havde en Amiga klub. Det har jeg fortrudt mange gange sidenhen. Jeg har brugt både WinUAE direkte og Amiga Forever emulatorer, men de giver ikke helt den rigtige følelse mærkeligt nok.

...men det laver jeg om på nu! :D

Jeg har bestilt den disketteløse udgave af Kickstarter succeen ARMIGA - i sort.



ARMIGA er en fræk lille sag bestående af et RasberryPi kort i en 3D printet case, sat op til at køre Amiga Emulator ( A500 og for nyligt også A1200 ). I forhold til legacy Amiga udstyr, så har ARMIGAen HDMI output i 720p, hvad der immervæk er noget af en fordel, når man skal blæse det op på husalteret.

Man kan gemme sine spil på ARMIGAens SD kort, eller man kan tilslutte en USB dongle med ADF filer (Amiga diskette image filer). Der er også netstik, så man kan overføre filer til og fra ARMIGAen via en ftp adgang.

Når man starter ARMIGAen op, får man en let overskuelig brugergrænseflade a la nedenstående.



Fjerner man det SD kort, som også emulatoren lægger på, starter ARMIGA enheden faktisk op som en Android enhed. Dvs man vil kunne bruge den til Netflix, Koda etc. Ikke nødvendigt i mit tilfælde men nice nok alligevel ;)

Men, men, men... Jeg skal jo have den ægte oplevelse, og til det skal der bruges de rigtige joysticks. Derfor har jeg invisteret i 2 af slagsen. 

Først et Competition Pro Speedlink, som er blevet reproduceret i en USB udgave. Købt fra nyt og det virker jo bare :)



Det var dog ikke det joystick jeg spillede med som stor knægt, så jeg har været på e-bay og finde mig det bedste joystick / controller jeg nogensinde har spillet med: The Arcade

...og jeg fandt det endda i beige, som var lige præcis den farve, som mit gamle joystick havde dengang. Oh happy day! :D



Den gamle hund kan dog ikke bruges direkte, da den har et 9pins stik, som var normen dengang. Så jeg måtte på e-bay igen og opstøve en DB9 til USB adapter. De kom i dag, og virker bare.

Jeg har testet begge joysticks i Amiga Forever emulatoren på min PC. Det garanterer selvfølgelig ikke at de virker med ARMIGAen, men i det mindste fejler de ikke noget, så jeg krydser fingre!


Et lille minus ved ARMIGAen er, at den kun har 2 USB porte. Det er ikke helt nok med flere joysticks, mus og tastatur, og gutterne bag ARMIGAen skriver, at skal man have en USB hub på den, skal den have egen strømforsyning. Ergo måtte jeg invistere i en sådan også.



Så begynder vi at være der. Dog vil jeg gerne kunne sidde i sofaen, så jeg invisterede også i en en USB forlænger ledning, som forstærker signalet for at undgå udfald.



Efter 8 ugers ventetid, fik jeg så endelig beskeden i dag: Din ARMIGA er på vej med posten! 

Perfekt timing nu hvor de sidste forberedelser er på plads.

Stay tuned for et review af ARMIGA, når jeg har leget lidt med den ;)
03-01-2017 - 23:14

Nyt liv i gamle controllere

Godt nytår!

Det er godt nok ikke meget der bliver blogget for tiden, så lad mig starte det nye år med lidt fra hverdagens gør-det-selv bunke!

Jeg har 6 controllere til min XBOX 360. 2 af dem er af nyere dato og fejler intet, men de 4 andre har mange år på bagen. Der var lidt problemer med nogle knapper og gummiet på styrepindene var slidt ned / af og mørnet.

Det skulle der gøre noget ved, så jeg invisterede i et skruetrækker sæt til controllere og 6 nye styrepinde med tilhørende D-Pads - et sæt i sort, et sæt i rødt og et sæt i grønt. Hvorfor andre farver? Bare fordi man kan ;-)

Der er egentlig rimelig nemt at skille en 360 controller ad. 7 skruer skal ud hvoraf 1 af dem sidder inde i batteri-huset under et klistermærke. Det er straks værre at samle dem igen, men det lykkedes mig da uden at ty til youtube :)

Jeg endte ud med 3 fuldt ud funktionsdygtige refurbished controllere med friske styrepinde på - dejligt! Den sidste controller blev rippet for gode dele, hvad der også blev brug for. 1 controller havde en power knap som gik dårligt, så den fik gummimembranen hvor alle knapperne på oversiden trykker på. 1 controller havde en connect knap der sad fast, så den hele tiden prøvede at reconnecte til xboxen, så den fik selve midterdelen af forstykket. 1 controller havde en RB knap der ikke klikkede, så den fik LB og RB knap stykket fra samme forstykke.

Der er faktisk lidt Jokeren fra Batman filmene over den hvide controller med grønne styrepinde + D-Pad :D

23-02-2016 - 22:04

XCOM 2 - mods - oh yeah, baby!

XCOM 2 er udkommet til PC.

Det er købt, det er spillet, det er gennemført, det er fedt!

XCOM 2 minder meget om XCOM: Enemy Unknown. Var du vild med det, bliver du pjattet med 2'eren.

2'erens største force? Modding! Det er blevet SÅ nemt - tryk på Workshop knappen og du kommer til mods på Steam. Vælg dem ud du vil ha'. Opdater listen og vælg dem til. Wupti!



I forvejen har XCOM 2 mange flere måder at ændre dine soldaters udseende på end forgængeren, men med mods på steam er der allerede uanede muligheder. Selvfølgelig kan du allerede finde en mod, så du kan lave danske soldater med korrekt flag og nationaltitetsbetegnelse. Men du kan også finde dansk camouflage mønster til uniformen, og lur mig om der ikke kommer en dansk voice pack hen ad vejen.

 

Desværre understøtter XCOM 2 ikke Xbox controllere, men kun steams egen controller. Forhåbentligt ændrer det sig hen ad vejen - eller måske en mod kunne fikse det :)

Please, please, please kom til X1 med mod support!!! 
06-11-2015 - 14:20

Fallout 4 stats forklaret


War... War never changes...


Her følger en næsten dansk forklaring på en Fallout 4 protagonists stats!

Godt for nye folk i Fallout universet, og de gamle kan få et tip eller to!

-------------------------------------------------

S.P.E.C.I.A.L.
Fallout 4 har samme S.P.E.C.I.A.L. system som findes i Fallout 3 og Fallout: New Vegas, dvs din karakter har 7 core stats:

S = Strength - Bære vægt og nærkamps skade
P = Perception - Våben nøjagtighed i V.A.T.S. og hvor tidligt du ser fjender på kompasset
E = Endurance - Liv og Action Point dræn når du sprinter
C = Charisma - Priser hos handlende og dialog overtalelses succes
I = Intelligence - Experience Points (XP) bonus
A = Agility - Antal af Action Points i V.A.T.S og snige succes
L = Luck - Generelt held og hvor hurtig Crit måleren bliver fyldt op

Ligesom i de foregående spil kan en S.P.E.C.I.A.L. have værdien 1 til 10. Når du laver en ny karakter har alle S.P.E.C.I.A.L.s værdien 1 og du får så 21 point til at uddele, som du har lyst.

Det kan nok ikke svare sig at pumpe en S.P.E.C.I.A.L. helt op i 10. Bobbleheads fra Fallout 3 er tilbage i Fallout 4, og dengang kunne du bl.a. finde bobbleheads, der gav +1 til en S.P.E.C.I.A.L. stat. Desuden kan man selv pumpe en S.P.E.C.I.A.L. stat helt op, hvis det skulle blive nødvendigt. Se XP afsnittet herunder.

Værdien af en S.P.E.C.I.A.L. bestemmer også hvilke Perks du kan vælge, når du går op i level, så vælg efter hvilken type du vil spille! Se Perks afsnittet længere nede.

-------------------------------------------------

XP - Experience Points
I Fallout 4 er level up systemet baseret på XP, som du bl.a. optjener ved at fuldføre quests og dræbe fjender. 

Når du har tjent nok XP til et nyt level, får du lov til at vælge en ny perk, opgradere en perk eller som noget helt nyt: lægge et point til en S.P.E.C.I.A.L., så du i teorien kan få 10 i alle S.P.E.C.I.A.L.s uden snyd.

Der er ikke loft på hvor højt level din karakter kan blive i Fallout 4, og du går hurtigere op i level end man gjorde i Fallout 3.

-------------------------------------------------

Perks og Perk Ranks
Fallout 4 har ikke skills som de foregående spil, men har udvidet Perk systemet, som de gamle skills så er blevet en del af.

For hver S.P.E.C.I.A.L. værdi er der tilknyttet en Perk, som du kan åbne op for. Dvs 10 Perks for hver S.P.E.C.I.A.L. som der jo er 7 af = 70 Perks.

Du behøver ikke vælge Perks i rækkefølge - du kan springe nogen over. Dvs at hvis du har 8 i Perception fra start af, kan du vælge Sniper Perk'en (der kræver 8 i Perception) første gang du vælger en Perk.

Hver Perk kan have Ranks ~ opgraderinger. Der er i alt over 200 af disse Ranks, så du alt i alt får over 270 Perks at vælge imellem. En Rank kræver at din karakter har et vist level, før du kan vælge den. Ranks skal vælges i rækkefølge. Dvs for at vælge Sniper Rank 3, skal du have 8 i Perception, være level 26 og have valgt Sniper Rank 1 og 2 først.

Udover de 270+ perks kan du også finde tegneserier / blade, som giver specielle Perks. F.eks. findes der 10 forskellige Grognak The Barbarian blade, der får nærkamps crits til at give mere skade. Der findes mere end 100 forskellige af disse blade.

Alle Perks beskrevet: http://www.ign.com/wikis/fallout-4/Perks

Todd Howard forklarer karakter systemet:


-------------------------------------------------

V.A.T.S. - Vault-Tec Assisted Targeting System
V.A.T.S. er systemet, der "pauser" spillet og giver dig tid til at vælge hvad du vil gøre / ramme, når du er i kamp. Du har en hvis portion AP (Action Points) der indikerer, hvad du kan nå at gøre i V.A.T.S. mode.

Der er dog radikale ændringer i forhold til tidligere spil:

V.A.T.S. pauser ikke længere spillet, men sætter det i slow motion. (0:15 inde i video)

V.A.T.S. har fået en Crit (Critical hit) måler, som når den er fyldt op, kan bruges til at ramme en specifik kropsdel med et critical hit. Det giver derfor lidt mere mening at pumpe din Luck S.P.E.C.I.A.L. op! Crits er noget du selv aktiverer i V.A.T.S når måleren er fuld, hvor crits før i tiden var en procent chance for at et skud crit'ede. (0:55 inde i video)

I V.A.T.S. kan du nu se fjendens level, damage resistance og andre modstandsdygtigheder (3:00 inde i video) - men kun med perken Awareness, som kræver min. 3 i din Perception S.P.E.C.I.A.L.


-------------------------------------------------

Andre nyheder i Fallout 4 som jeg synes er værd at bide mærke i

Du kan nu sprinte. I de gamle spil kunne du kun jogge. Når du sprinter dræner du dine Action Points. Så er du "træt", når du møder en Super Mutant, så kan du ikke bruge V.A.T.S. Av...


Xbox One udgaven kan moddes (fra 2016) - mods bliver checket af Bethesda, for at undgå copyright ballade. Dvs du kommer ikke til at rende rundt som Anders And i Fallout 4. Nitten... Men kommer modding til at fungere i Fallout 4 og derved sikkert også i det næste Elder Scrolls, så har jeg meget få grunde til at invistere i en gamer PC igen.

Dogmeat, og alle de andre companions, kan ikke dø i kamp. De kan dog godt blive gjort ukampdygtige. Dejligt - så behøver man ikke længere lade Dogmeat blive tilbage i huset, for at sikre hans overlevelse! :)

Fallout Pip-Boy app'en. Skal vi for første gang få noget brugbart i app / smartglass form?

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bethsoft.falloutcompanionapp
iOS: https://itunes.apple.com/us/app/fallout-pip-boy/id1049061806?mt=8

Jeg har optaget en lille video på min Android tablet, der hurtigt hopper igennem menupunkterne - uden lyd:


-------------------------------------------------

Andet

Kortet i Fallout 4 (tomt på nær start ikonet for vault 111) lavet ud fra Fallout Pip-Boy app'en:
http://fallout4.wiki/map

Test en karakter med en Character Builder:
http://fallout4.wiki/character

-------------------------------------------------

See you in the Wasteland!
08-02-2015 - 00:35

XCOM: The Board Game review

I dag fik jeg ikke spillet et, men hele 2 spil XCOM: 



Første spil var jeg alene. Andet spil var sammen med mine 2 sønner på henholdsvis 9 og 13. Begge spil kørte vi via tutorial'en, som nok er easy sværhedgrad og hvor app'en forklarer de første 2 spilrunder i detaljer, før den slipper én løs. Det fungerer rigtig fint med den tilhørende app, og tutorial'en deri kommer rundt i de fleste hjørner af spillet, men tager også lang tid, da der er så mange facetter i spillet. 

...og lad mig sige det allerede nu: XCOM er svært og uoverskueligt - især for børn. Det er rated 14+ og det er der altså en grund til.

Der er 4 karakterer i spillet man som spiller kan administrere, og eftersom vi kun var 3 spillere i andet gennemløb, måtte jeg tage mig af 2 af karaktererne. Det bevirkede at jeg glemte at bruge nogle af mine kort i visse situationer. Ungerne kunne ikke rigtig overskue deres opgaver, så det blev lidt langtrukkent og med mange forklaringer og stop undervejs.

Alligevel synes ungerne det var spændende, og det er nok fordi at man i XCOM ikke spiller mod hinanden, men med hinanden mod rumvæsenerne. Man sidder og snakker taktik hele tiden, og især den ældste var meget på banen med forslag til hvordan vi skulle forvalte resourcerne.

Spillet er i den helt rigtige XCOM ånd. Det straffer dig for de mindste fejltrin, og de 2 gange vi spillede vandt rumvæsernerne - dog på et hængende hår hver gang. Jeg kan levende forestille mig de prygl man får på de svære sværhedsgrader, der kommer i Tutorial, Easy, Normal, Hard og Expert. Lydende i app'en er taget fra computer/konsol spillet XCOM Enemy Unknown, og det er jo kun et positivt bidrag til stemningen.

Selve kvaliteten af spillets materialer er fint. Jeg kunne godt have ønsket mig lidt andre farver på nogle af papbrikkerne, da de falder i et med spillepladen. Der er heller ikke rum i kassen til de forskellige kort, brikker og terninger - der fulgte bare nogle genluk poser med. Lidt skidt. Men jeg er ikke generelt skuffet over kvaliteten, da helhedsindtrykket er a okay.

App'en er rigtig god at navigere rundt i - også hvis man lige skal have svar på et spørgsmål midt i spillet i app'ens manual. Blandingen af app'en og de forskellige kort der skal trækkes hele tiden gør, at jeg forudser at gennemløb sjældent vil ligne hinanden

Er man XCOM fan, har man tålmodighed til at sætte sig ind i reglerne og har man nogen at spille med, der kan læse engelsk og er over 14 år gamle, så vil jeg klart anbefale dette brætspil. At spille det solo er nok lige en stor nok mundfuld - i hvert fald indtil man får reglerne på rygraden.

Give 'em hell, Commander!
Xboxlife Blog
Profil Statistik
  • I dag: 0 besøgende
  • Denne måned: 0 besøgende
Arkiv Kategorier
Følg Xboxlife her