CvKM's blog
08-10-2014 - 01:52

En menneskelig tragedie

Jeg har altid af en eller anden grund haft en fascination for katastrofer og enorme ulykker, både økonomiske men også menneskelige tab. Uden at det skal lyde for bizart er jeg dog ikke en der ser det som noget godt, det ville jo være direkte sygt at synes det. Men min fascination består i hvordan det kunne ske, hvad eftervirkningerne er, konspirationsteorier, menneskelige og økonomiske tab og hvad vi kan gøre for at undgå det. Lige med konspirationsteorier skal det lige siges at jeg ikke er en der sidder og gør mig i store tanker omkring dem men mere hvor vilde teorier folk har om hvad der er sket, nogle gange grænsende til det ikke-normale.

Selvom 11 September 2001 står i de fleste minder som noget forfærdeligt og som noget der aldrig må ske igen, kan jeg ikke lade være med at interessere mig for de mindre ulykker hvor dødstallet har været meget mindre men alligevel lige så tragisk fordi det er menneskeliv der går tabt. Mennesker der bare har været på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, hvad enten andre er skyld i deres død eller at det ikke er en bevidst handling (sjusk med noget service eller naturlige fænomener).

En af de større og mere tragiske ulykker jeg tænker på er ulykken omkring M/S Estonia. Den sank 28. September 1994. Det er en af de største skibskatastrofer siden Anden Verdenskrig og krævede 852 liv ialt på havet. Der var kun 138 overlevende ud af de ialt 990 passagerer. 1 døde efterfølgende hvilket bringer tallet af overlevne ned på 137.

Årsagen til ulykken er almindeligt kendt at der kl. 01.00 hørtes et metallisk brag da en bølge ramte bovporten. Besætningen kunne ikke se nogle udslag på alarmerne på kommandobroen og nøjedes med at kigge udover og ned på bovporten men kunne ikke umiddelbart se forandringer pga. den måde skibet er bygget på og kommandobroen der ligger lidt tilbage. Kl. 01:15 blev visiret revet løs og skibet indtog øjeblikkeligt vand. Dette resulterede i en slagside på 30-40 grader. Et kvarter senere, kl. 01:30, var denne steget til 90 grader. Kl. 01:50 forsvandt skibet fra radaren på andre skibe. Den værste skibskatastrofe i nyere tid var en realitet. Der har også været konspirations teorier om hemmelige forsendelser af Russiske våben som nogle ikke ville have skulle nå frem. Men for mig lyder det helt sindsygt at være skyld i 852 menneskers død for en sending våben. Det er ikke noget jeg sønderligt går meget op i når jeg læser om ulykken, men hvem ved, måske kan der være noget om snakken. Sagen er ihvertfald den at skibet den dag idag ligger på bunden af Østersøen. Der har tidligere, i 1998, været snak om at hæve det fra Sveriges side, men dette er blevet afslået idet det primært ville forstås som at forstyrre gravfreden. Så den dag idag ligger det store skib under tusindvis tons sand. Det bliver overvåget af marinen i Finland mens marinen i Sverige to gange har taget dykkere i at dykke ved vraget ulovligt. Personligt ville jeg rent interesse mæssigt gerne se det hævet og se skaderne samt bjerge eventuelle ejendele som kan leveres tilbage til de efterladte. Men som allerede nævnt er der altså gået 852 menneskeliv tabt her og risikoen er at støde på jordiske rester hvilket ikke ville være den heldigste situation at stå i. Foruden det kunne jeg ikke se hvordan de skulle få det kæmpe enorme skib op fra bunden af Østersøen.

Hvis I vil vide mere så synes jeg at i skal gå ind og læse om denne tragiske hændelse på Wikipedia og andre sider samt se klip på YouTube med skibets MayDay-call til bla. Silja Europa og dykkervideoer optaget nogle måneder efter forliset.

Det var meningen at jeg ville skrive dette indlæg d. 28. September sidste måned kl. 01:50, tidpunktet for skibets forlis, men glemte det af en eller anden grund. Det beklager jeg.

Meningen med dette blogindlæg, udover min interesse for emnet, er at minde om at ikke kun store katastrofer som 11. September 2001 men alle katastrofer bør mindes engang imellem og hvor galt det egentligt kan gå. Hvorvidt i finder interesse i dette eller gider læse mit indlæg, er op til jer selv. Nu har jeg ihvertfald fortalt mit.

Til slut vil jeg lige mindes katastrofen med et billede.

Æret være M/S Estonia!

Xboxlife Share!
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.