pstudio's blog
30-03-2010 - 01:37

Game Room - Space Armada

Titel: Space Armada
Udgiver: Mattel Electronics
Årstal: 1981
Platform: Intellivision



Om spillet:
Har du nogen sinde hørt om Space Invaders™. Det har Mattel Electronics og da de opdagede, at der ikke var noget juridisk ulovligt i at kopiere Space Invaders, hyrede de APh Technological Consulting til at udvikle en kopi, Space Armada, til Intellivision.

I tilfælde af at du har boet på en øde ø de sidste 30+ år, eller at du rent faktisk stammer fra rummet, så skal du i Space Armada forhindre rumvæsener i at invadere jorden. Du styrer et lille rumskib der kan bevæge sig fra side til side. Over dig er der flere geledder af rumvæsener som også bevæger sig fra side til side. Hver gang de når siden tager de et skridt ned og nærmere jorden. Når de jorden er du game over. Du skal skyde rumvæsener førde rammer jorden, samtidig med at du undgår deres skud. Til at beskytte dig er dog også tre bunkers, som efterhånden som de bliver ramt, forsvinder. (Tvivler på, at dette afsnit virkelig er nødvendigt ;)

Er der noget specielt ved dette spil i forhold til Space Invaders? Først og fremmest fylder geledderne stort set hele skærmen, så rumvæsenerne bevæger sig hurtigt nedad. Ellers bliver der introduceret et nyt element til spillet hver anden runde. Først bliver der introduceret nogle orange bomber, som skaber en lille eksplosion når de rammer jorden, hvorfor man ikke skal være i nærheden. Næste gang bliver rumvæsener i de to nederste geledder usynlige. Jeg har faktisk ikke spillet videre, men der kommer også en varmesøgende bombe, og alle rumvæsenerne bliver usynloge i løbet af spillet.



Kontrol:
Venstre analog/D-pad: Bevæg dit skib til højre/venstre. Du kan ikke bevæge dig vertikalt som du kan i visse andre kloner.
RB: Affyr skud.

Grafik:
Grafikken er som den skal være. Ikke noget med at være doven og genbruge den samme alien til alle geledder. De forskellige aliens sprites er dog nog lidt for store, hvilket resultere i, at rumvæsenerne ikke har meget horizontal plads at bevæge sig på. Det resulterer som skrevet i, at rumvæsenerne bevæger sig hurtigt nedaf.

Lyd:
Traditionelle lydeffekter og en dunkende baggrundslyd der skal illustrere, at rumvæsenerne bevæger sig. Igen er alt som det skal være.

Karakter: 2/5
Jeg kan godt lide Space Invaders og dens mange kloner, men dette er sørgeligt nok, ikke en af de bedre kloner. For det første virker styringen lidt træg. Det er som om, at der er en lille forsinkelse når man trykker skyd. Kombineret med at kollisionsdetektionen ikke er særlig god, går det virkelig hård ud over gameplayet. Du vil opleve at skud der ikke rammer dig, åbenbart alligevel gjorde det, og at skud vil gå lige igennem rumvæsener.
Jeg synes det er fedt, at Mattel har prøvet at tilføje nogle nye elementer til Space Invaders i Space Armada, men at gøre rumvæsenerne usynlige, er ikke nogen god idé. Jeg gider ikke at blive game over, fordi der åbenbart var et ekstra rumvæsen, som jeg ikke kan se. Det er dårligt game design.
Space Armada får dog alligevel 2 i karakter, for hvis man kan se igennem fejlene, så er det stadigvæk et Space Invaders spil, hvilket jo er fedt, og så skyldes nogle af problemerne også Intellivisions begrænsede kapabiliteter.

Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her