tue69's blog
14-11-2014 - 13:31

Pessimist-Preview: Call of Duty AW



"Drenge, jeg har en idé. I kender jo historien om alle de elementer, der gjorde Call of Duty-serien så populær. I ved, det simple overblik over våben og udstyr til disse, de enkle og velbalancerede perks og de meningsgivende killstreaks. I husker vel de gennemtænkte baner, med gode muligheder for både nær- og langdistancekampe, opbygningen som gør taktisk spil meningsgivende og en variation, som kræver en ny strategi hver gang. Hvad med at vi tager det, og så lige skrotter det, og i stedet fylder hele pisset med robotter, jetpacks og tusindevis af perks, killstreaks, attachments og skrigende autister? Pissegodt, det gør vi! Hvad med at vi også fucker netkoden totalt? Huraaaah!”


Nogenlunde sådan har dialogen i Sledgehammers hovedkvarter været, inden man besluttede sig for at sende et konceptoplæg afsted til Activision. ”Det lyder åndssvagt, men hvad fanden. Folk køber det jo alligevel”, lød svaret fra Activision og ”1-2-3-kartoffel-18-5 ja tak, håndklæde, mor, moooooor!” lød svaret fra de købelystne ungersvende. Straks derefter er den i forvejen hårdt prøvede moder 550 kroner fattigere, mens den nye Call of Duty ejer må betale med tilsvarende beløb i hjerneceller. ”Hvorfor må jeg ikke få Kårl of Djewty nu, mor?” ”Fordi vi er i IKEA for helvede.!” Call of Duty er på gaden, testosteronet pumper og onlinelandet har aldrig været dummere.


Call of Duty: Advanced Warfare er en underlig blanding af Halo, Titanfall, Battlefield og TV2 serien om Morten og Peter. Det virker lidt som et David Lynch projekt, hvor flyvende soldater, robotfjender og enhjørninge i dagligstuen forenes i et underligt samsurium, og fans af de gamle Call of Duty spil får mere end svært ved at kende deres tidligere favoritserie. Konceptet med at blande de ting, som folk elsker ved andre titler er jo på papiret fint, men et eller andet sted burde man måske have tænkt på, om konceptet så også holder vand. Man kan endvidere håbe på, at det ikke er en trend der forgrener sig til andre spilserier, for skulle dette ske, så kan vi se frem til den mærkeligste FIFA-udgivelse nogensinde næste år, hvor fodbold, bullet-time, motorsavsfatalities og muligheden for at have sex med rumvæsener bliver en fast del af karrieren.


I spillets singleplayerdel møder vi Jack og Will, gode, flotte, firskårne, heteroseksuelle og kristne amerikanske mænd. Ved et uheld får den ene af de to (hvilken af dem er irrelevant, egentligt) beskadiget sin arm, og bliver derefter genfødt som Robocop, hvorefter han skyder alle bad guys i kønsdelene. Den anden dør på heltemodig vis, for sådan er det i Call of Duty: folk dør altid i en eller anden vanvittig ofring for holdet. Jeg siger ikke at dette er forkert, men det kunne da være befriende med bare lidt variation. ”Vi er samlet i dag for at ære Will, der på tragisk vis måtte forlade denne jord, da han blev kørt over af linje 4 på vej ned efter morgenbasserne. Eller, han var egentligt på vej over for at flashe et ældre par i parken, men det andet lyder bedre.”


Mere er der egentligt ikke at sige om singleplayerdelen. Nogen dør, nogen lever, something something, plot-twist, Kevin Spacey i grimt tøj, ????, profit. Det ville sikkert have hjulpet denne anmeldelse som helhed, at jeg havde spillet spillet, men da jeg har gennemført singplayerdelen i samtlige andre Call of Duty spil, så antager jeg at ovenstående formular holder vand. Jeg ville dog ikke blive overrasket, hvis der i denne titel er en udslagsgivende kvindelig figur med, for det skal man, da spilindustrien ellers imploderer.


Onlinedelen byder på alle de velkendt gamemodes: Team Deathmatch, Search and Destroy, Domination, 12-årig skamrider dine øregange med verbale brud på menneskerettighederne-match og der er sikkert også nogle nye med. Som noget nyt har Sledgehammer implementeret en ny og skarp netkode, der ud fra hvad man kan læse på Life-sidernes foras betyder, at medmindre man er i gang med at downloade tonstunge torrents, så er spillet stort set uspilleligt. Mange har forsøgt at pille ved deres router, nogle har forsøgt at skifte til trådløs forbindelse, en lille gruppe har ofret deres førstefødte, mens størstedelen har opgivet, og smidt Advanced Warfare over i bunken, hvor FIFA 15, Driveclub og Assassin’s Creed: Unity også ligger.


Det er blevet en rigtig fin trend ikke at have serverkapacitet til at kunne imødekomme den store efterspørgsel i releasedagene og det kan undre en Pessimist, at der ikke er større fokus på dette. Jeg mindes ikke at have set DBU sælge 65.000 billetter til brug for de 40.000 pladser i parken til en landskamp, og så svært må det bare ikke være. ”Vi forstår det ikke, da vi testede serverne inden release så virkede alt.” Ja, det kunne være at i skulle udvide testen til at omfatte andet end de 5 personer der sidder på kontoret.


Pessimisten kan ikke genkende de gamle Call of Duty titler i det nye spil længere. Jo jo, vi leger da stadigvæk røvere og soldater, men hvis fremtidens krigsførsel rent faktisk ender som Call of Duty: Advanced Warfare, så er det fordi at der er gået noget galt på vejen. Faktisk brugte jeg de første 5 timer på konstant at skifte lobby, da det nye Call of Duty spil til dels mindede om de hackede lobbyer fra de første spil i serien.


Jeg skal ikke kunne sige, om det er Activision, Sledgehammer eller spillerne der har misforstået et eller andet undervejs i udviklingsprocessen. Faktum er dog, at de spillere der gerne vil have et langsomt og taktisk approach, er blevet forrådt i sådan en grad, at det giver genklang hele vejen ind i spilindustriens historiebøger. Helt ærligt, Activision. Hvis jeg ville flyve rundt i en fremtidsverden, så havde jeg taget svampe. Det er ikke det jeg forventer af en Call of Duty titel. Jeg kan leve med de ligegyldige hovedpersoner og en ligegyldig amerikansk singleplayerdel, men kom nu tilbage til rødderne. Bare fordi at chefkokken på Noma er mærkelig, så behøver i ikke at være det.


Smid udviklerne på porten inden de får flere gode idéer. Jeg ved at i overvejer at relancere Guitar Hero serien, men hvis i fortsætter i samme rille som Call of Duty, så ender det med sikkerhed i nonsens og ingenting. Pessimisten forudser, at det bliver noget med minigames, autotune og kunsten i at skulle balancere på ét ben mens man synger. Jeg ved godt at det er blevet trend at hade Call of Duty uanset hvad, og spilhipstere vil jo til enhver tid sige, at ”indsæt titel som alle roser men ingen spiller her” er meget bedre. Men helt ærligt, i kunne da godt have prøvet at undgå den ligegyldige og forudsigelige hate. Måske Activision bare skulle prøve ikke at udgive et Call of Duty på årsbasis. Det vil da i al fald gøre verden en del vinterdepressioner fattigere.

Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her