Scurvy Lobster's blog
27-12-2006 - 00:51

Masters of Doom

Dagens bog er mere populærlitteratur end til akademisk brug. David Kushner har gået dybt i ID Software, og skrevet om tilblivelsesprocessen for Wolfenstein 3D, Doom og Quake. Bogen Masters of Doom er en tætpakket fortælling om en meget pioneer-agtig tid for computerspil.

Det er historien bag spillene, som forevigt ændrede den måde vi så spil på. De fleste vil nok kunne huske, hvordan især Doom tog verden med storm, og nærmest over en nat ændrede markedet for actionspil fra platformere til first-person shootere.

Det er især historien om to gange John; med henholdsvis efternavnene Carmack og Romero. Begge hårdtarbejdene, og den ene er stadig hos ID Software, mens den anden måtte lide hårdt med sit spil Diakatana efter et brud med ID.

Bogen giver mange små finurlige detaljer, såsom at Carmack faktisk var imod push-walls i Wolfenstein fordi han ikke mente at koden til denne funktion ville give en velskrevet game-engine. Som de fleste nok ved, så kom push-walls med i Wolfenstein alligevel.

Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her