Raider's blog
02-07-2007 - 15:06

"Reparation" af min konsol

Jeg føler en forringet oplevelse af Xbox 360. For lidt over en måned siden, gik min dejlige launch-maskine fra december 2005 ned. Rettere sagt, billedet blev stigende nedgraderet og til sidst blev mit billede helt sort. Så den skulle da til reparation, nu når jeg stadig havde rigelig med garanti tilbage. Faktisk, helt til maj 2009.  

Mens jeg hørte gode tilbagemeldinger fra folk, at det ikke skulle tage alverdens tid at få sin konsol tilbage, N|V herinde fik en ny tilbage blot efter fire dage, så måtte jeg bare bide smerten i mig, smile og lade mig vente. Men stødt og roligt, indså jeg at dette blev en langsom proces. Mailen jeg skulle modtage kom først dagen efter, hvilket ville sige at UPS først kunne komme endnu en dag senere og afhente den syge Xbox. 
 

Det tog mig altså ikke lang tid, før jeg blev fristet af et El Giganten-åbningstilbud, hvor man kunne købe en Xbox 360 Premium med Call Of Duty 3 til 1999,-kr. Så det gjorde jeg, for jeg kunne fornemme at ventetiden ville udfylde alle de 15 arbejdsdage jeg fik oplyst det ville tage. Men så kom min forskrækkelse, samtidig med en åbenbaring. Xbox 360’eren larmer – og den larmer meget. Den nye Xbox jeg havde købt, roterede febrilsk i stigende og faldende tempoer med sin ventilator. Det var en ulidelig oplevelse, og jeg indså, at hvad mange folk længe havde fortalt om, egentlig bar en sandhed i sig. Så jeg frygtede det værste. For jeg havde egentlig haft en Xbox 360, som mildest talt var lydløs i forhold til dette nye monster. Den larmede ikke meget mere end en PS2. Og dette faktum gjorde, at jeg inderst inde insisterede på at jeg fik min gamle Xbox tilbage fra reparation, og ikke en ny, som N|V var ude for (dog med en personlig tilfredshed).
 

En af dagene ringende jeg så ind til Xbox Supporten, og der fik jeg vide, at de var begyndt at fokuserer på at levere folks originale maskiner tilbage i repareret, frem for at sende en refurbished model eller en helt ny, tilbage til kunde. Jeg havde derfor genvundet et håb, for at jeg skulle møde min udkårne Xbox igen, som jeg har brugt så mange timer sammen med. Det føltes næsten som en investering.  

I dag, 34 dage efter min Xbox 360 blev afhentet af UPS, står jeg nu med en ny Xbox 360 og en måneds gratis Xbox Live Guld. Men jeg er skuffet som aldrig før, og har valgt blot efter en kort tid med indtryk af den, at sende den tilbage omgående.
 

Maskinen, som også er en model fra 2006, har en mat farve alle de grå steder, hvilket min 2005-model ikke havde. Hvilket også har resulteret i, at hverken mine ledninger og vigtigst, harddisken ikke matcher. Det er som at have en dyr bil, hvor kølerhjelmen er utallige nuancer lysere – helt uden at det er lavet af karbonfibre. Supporten kunne nemt acceptere denne ”fejltagelse”, og jeg er glad for at de ikke prøvede at modargumentere mig, men det er skuffende at så noget synligt ikke er taget højde for i første omgang. De må da vide, at de har produceret en konsol, der med tiden har ændret sit udseende – og med alle de informationer der indsamles, taget i betragtning, burde der ikke være nogen tvivl om at den model jeg havde sendt ind, var fra 2005 og så markant anderledes ud. Har vedlagt et billede forneden, hvor I kan se hvor klodset en 2005-harddisk ser ud på en 2006-maskine. Min anden konsol ligger der også, til sammenligning.

What is this? A colour for ants?

Nogle timer går, hvor jeg ikke giver ”problemet” en tanke videre, og har i mellemtiden været nede i Merlin for at købe et VGA-kabel. Blot for at sætte den nye konsol til min PC-skærm, for lige at kunne se hvad den kunne præsterer – og hvad hører jeg? Et jetfly på mit værelse? Nej, det er såmænd bare min nye konsol som er endnu lysere i sin helvedes-tone og direkte bare er mere irriterende. Endnu værre bliver det, når jeg forsøger at sætte et spil i maskinen, og lyden der kommer derfra, visualiserer et billede for mig af blodhosten inde i maskinen. Det bliver bare værre og værre. Lyden er altså mere slem, end reserve-konsollen jeg købte i sidste måned. Og planen var at jeg skulle bruge den returneret som primære konsol ved siden af fjernsynet? Mine fantasier om et utopisk gamer-værelse tværes ud og forsvinder så småt ud i horisonten. 

Faktum er, at jeg står med en ny konsol der slet ikke stemmer overens med hvad jeg havde før.
Det kan og vil jeg slet ikke acceptere. Det burde være ulovligt. Så supporten får selvfølgelig en opringning i morgen, om mine tilføjet beklagelser.
 

”Microsoft, kan I ikke gøre dette bedre?”
Og det piner mig endda at sige dette, for jeg synes Microsoft har gjort det pragtfuld i forhold til konkurrenterne, og Xbox’en og Xbox 360’eren har givet mig nogle af de bedste spiloplevelser nogensinde. Det er favoritten. Men det skuffer mig, at en konsol skal give mig så mange pinsler, hvor forgængeren aldrig klagede.

Update: Fantastisk, det lykkes min nye konsol kun at crashe to gange under et DOOM 3 spil med en ven. Desuden bliver den brænd varm allerede indenfor de første 2 minutter. Yay! *sarcasm end* 
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her