pstudio's blog
16-04-2010 - 00:38

Game Room - Tempest

Titel: Tempest
Udgiver: Atari, Inc.
Årstal: 1981
Platform: Arkade


Om spillet:
Tempest er et noget atypisk skydespil. Du styrer et eller andet form for rumskib, der bevæger sig rundt på kanten af et rør. Fra den anden ende af røret kommer så fjendtlige enheder, som du skal skyde inden de rammer dig.

Der er 16 forskellige baner i Tempest. Hver bane udgøres af en eller anden form for rør. Hvert "rør" er opdelt i segmenter. Når du bevæger dit skib, bevæger du dig et segment af gangen. Som skrevet kommer der fjendtlige enheder imod dig. Når du har skudt alle dine fjender bliver du warpet videre til næste bane. Under warpen flyver du igennem røret. Her skal du passe på, at du ikke rammer ind de pigge der er placeret ved forskellige segmenter.

Det er svært at forklare som sådan, hvordan Tempest fungerer, for det er meget originalt. Dette er nok også en af grundene til, at spillet har nydt stor succes selv i dag.


Kontrol:
Venstre analog/D-pad: Bevæg dig langs kanten af røret. Du kan enten dreje med eller mod uret.
A: Skyd. Skyd mod dine fjender og be' til, at du rammer dem før de rammer dig.
X: Superzapper. Yeps det hedder dit hemmelige våben i Tempest. Du kan en gang for hver bane bruge superzapperen. Så vil alle synlige fjender blive dræbt. Du kan også trykke X en gang til, for at dræbe en tilfældig fjende.

Grafik/Lyd:
Tempest er et vektorbaseret spil. Al grafikken består af streger. Tempest ser dog alligevel meget interessant ud. Bærmest lidt futuristisk på trods af, at spillet er fra starten af 80erne.

Angående lyden så vil du stort set kun høre lydeffekten for skud. Du kommer til at skyde konstant, og da der ikke er noget soundtrack i spillet, bliver der en meget ensformig bippen. Det vil nok ikke genere spilleren der er optaget af spillet, men det kan måske genere andre i nærheden.

Karakter: 2/5
Jeg har altid været meget interesseret i Tempest. Jeg har aldrig rigtig spillet det før nu, men jeg har altid været fascineret af den grafiske præsentation af spillet. Desværre synes jeg ikke der er meget substans i spillet. Du bare skyder og skyder, dør, skyder lidt mere, før du til sidst er game over. Det er jo en klassisk arkade opskrift, men jeg fandt bare ikke spillet super underholdende.

Måske var mine forventninger til Tempest for store efter at have hørt så meget om det tidligere. Måske var jeg ikke rigtig oplagt i dag til at give spillet en ordentlig chance. Måske skal man have spillet spillet som yngre, så man har haft nogle kære minder, for at synes at Tempest styrer i dag. Jeg ved det ikke, men faktum er, at spillet kun får 2 i karakter. Det er fedt man selv kan vælge, hvilken bane man vil starte med, men hvis man synes alle banerne er lidt kedelige, så er det lige meget.

Bonus info:
Tempest havde i den originale arkadeversion en lille fejl. Hvis spilleren opnåede en bestemt score, ville han få 40 gratis credits. Den fejl var der nok mange ejere af arkadehaller, som ikke var særlig glad for.

Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her