pstudio's blog
06-04-2010 - 23:53

Game Room - Astrosmash

Så er jeg vent tilbage fra en påskeferie, og er nu klar igen til at spille nogle gode spil.

Titel: Astrosmash
Udgiver: Mattel Electronics
Årstal: 1981
Platform: Intellivision


Om spillet:
Du styrer en laserkanon der kan bevæge sig horizontalt langs jordens overflade. Fra himlen falder ned en evig strøm af asteroider, bomber og missiler. Dit job er at skyde disse genstande som de falder ned. Lyder det simpelt? Det er det også, men det er s**** skægt.

Astrosmash startede faktisk som et bonusspil. Oprindeligt ville programmøren John Sohl lave en Asteroids klon, men da der var masser af plads tilbage på kortet, besluttede John sig for at lave et ekstra spil, som benyttede den samme grafik som Asteroids klonen. Senere fik Mattel kolde fødder over at udgive Asteroids klonen grundet mulige juridiske problemer, så i stedet endte man med bare at udgive spillet Astrosmash. Og det var en sindsyg god idé.

Som skrevet styrer du en lille laserkanon. Der falder asteroider ned fra himlen som du kan skyde. Rammer asteroiderne jorden mister du point. En gang imellem falder der også nogle bomber ned, som du skal ramme. Rammer disse nemmelig jorden, mister du et liv. Der er også varmesøgende missiler, som vil gå efter din kanon. Endelig vil der længere fremme i spillet komme flyvende ufo'er, ligesom du kender dem fra Space Invaders.

Du bliver bare ved med at spille indtil du ikke har flere liv, og det kan tage lang tid. Hver gang du scorer 1000 point får du nemlig et nyt liv. Samtidig er det også værd at mærke, at spillet skruer lidt ned for sværhedsgraden længere fremme i spillet, hvis du dør ofte og hurtigt. En sjælenhed for de tiders spil.


Kontrol:
Venstre analog/D-pad: Bevæg dig til højre/venstre. Styringen fungerer godt, men kan måske virke en lille smule upræcis eller overfølsom. Det kan være svært at få placeret kanonen lige præcis der hvor du ønsker, når du skal ramme de mindre mål.
A: Skyd. Denne knap vil være brændende varm efter en endt spilsession (med mindre du er lame og bruger auto fire).
B: Auto Fire. Får kanonen til at skyde konstant automatisk.
X: Single Fire: Rigtige mænd bruger denne mode, hvor du selv skal trykke på A for at skyde.
Y: Hyper Space. Flytter kanonen hen til et tilfældigt punkt på jorden. Bruges som en sidste udvej, hvis du er ved at blive ramt af et missil.

Grafik:
Grafikken er simpel, men på den gode måde. Det er let at se hvem du styrer, og det er let at se hvad du skal skyde.  Det skiftende farvetema er også med til at give liv til spillet. Dette spil gør godt brug af Intellivisions evner.

Lyd:
Der er en form for konstant trommen i baggrunden, som nærmest giver indtryk af en militær march. Ellers er der de lydeffekter man kan forvente fra et rumspil i denne tidsperiode.

Karakter: 5/5
Jeg satser det hele og giver dette spil topkarakter. "Hvorfor?" spørger du. Jo fordi, at selvom Astrosmash er et simpelt spil, så er det også et super underholdende spil. Det lyder nok kedeligt, at man bare skal skyde faldende genstande hele tiden, men det er det ikke. Man slår lige hjernen fra, og så kan man ellers bare sidde og skyde løs den næste times tid. Og det bedste er, at der ikke er nogle irritationsmomenter ved dette spil. Spillet er simpelthen perfekt. Sværhedsgraden er tilpas stigende, så mens en nybegynder sagtens kan spille spillet med det samme, så vil en ekspert ikke kede sig i starten. Jeg bliver bare nød til at skrive dette en gang til:

Dette spil er fantastisk.

Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her