COD 4 Anmeldelse!

Grafik: 10/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 10/10
Historie: 10/10
Multiplayer: 10/10

Ialt: 10/10

Jeg sider og kigger ud over det åbne hav. Jeg befinder mig ombord i en helikopter, uanet om hvad der skal til at ske. Det stormer og det regner kraftigt. Det er næsten ikke til at se hvad der sker, men pludselig kommer der et kæmpe skib til syne, ude på det bølgene hav. Der er mange mænd ombord på skibet, men de lægger slet ikke mærke til vi passere dem, da stormen er så kraftig. Jeg ved at der er mistanke, om masseødelæggelses våben ombord på skibet, og at det er derfor vi er her.
Vi bliver sat af, på den ene side af skibet, lige foran skibets kontrol-rum. Der kommer meget lys, inde fra kontrolrummet, og vi kan se mennesker derinde. De kan ikke se os pågrund af mørket, men vi kan se dem. Jeg kan næsten smage saltvandet fra de storebølger, og vi venter blot på et signal til at skyde.

Dette lyder som et kæmpe action drama uden lige, og det er det også. Vi har nu taget huld på det fjerde kapitel, i Call of Duty serien. Det er igen Infinity Ward der har taget tjansen denne gang. Til dem der ikke ved hvad Infinity Ward er, kan jeg sige, at det var dem der stod bag det super Call of Duty 2. Call of Duty serien, har jo været en serie af 3 store, verdenskrig-spil, hvor nogle har været bedre end andre, men det er jo smag og behag. Men denne gang er der dog taget en historisk drejning, af serien. Denne gang forgård det i moderne tid.

Ja, det er et kæmpe spring for en serie, der ellers har handlet om den store historiske begivenhed, nemlig, 2. verdenskrig. Men, hold jer nu ikke tilbage, fordi man skulle jo tro at dette var en negativ ting. Hvordan kan det blive mere intenst, mere blodigt, mere action spækket, end 2. verdenskrig? Dette overgår Call of Duty 4 helt ekstremt. Infinity Ward har været så giniale, at skabe en historie, der tager næste skridt ind i fremtidens gang, nemlig en slags 3. verdenskrig. Men, nej, det er ikke en 3. verdenskrig, men historien om hvordan den kunne blive til.

Det hele starter med, at det britiske SAS, har opfanget nogle billeder af et russisk skib, som har begivet sig ind på andet farvand. De har så mistanke om masseødelæggelses våben, og tager sagen tilværks. Men, først kommer der selvfølgelig en traditionel traningsbane, hvor man hurtigt bliver belært om styringen, og alle spillets muligheder for kampstyring.
Efter det bliver du så sat på mission, men ikke den klassiske Call of Duty mission, hvor det bare gælder om at holde skydeknappen i bund, så meget som muligt, men en stealth mission.

Ja, du hørte rigtigt. Call of Duty 4, har nemlig meget mere at byde på, end bare action. Man kan sige det er en slags Rainbow six med en blanding af Hardcore action, og en snært af Chuck Norris. Det vil sige du får både brug for at holde dig stille, og snige men samtidig skyde på alt og alle. Infinity Ward har været så giniale, at tage noget fra andre slags FPS, og så mixe det hele sammen til en krydret bombe, som bare vendte på at springe. Det er noget nyt og specielt i Call of Duty serien, og jeg er vild med det!

Jeg ved at mange fans nu vil føle sig skuffet, over deres spring til moderne tid, men lad nu være med at tro det er et minus. Infinity Ward har nemlig været så giniale, at sætte deres klassiske Call of Duty 2 action ind i spillet, bare uden tyskere. Jeg vil sige at i nogle af de mere action spækkede baner, vil man føle sig helt hjemme. Det føles som om man virkelig sider og spiller sin ynglingsbane, fra Call of Duty 2. De har nemlig kigget på hvad der var godt i Call of Duty 2, og hvad de skulle gøre bedre, og det har de så sandelig gjordt.

Grafikken i spillet er den klassiske Call of Duty 2 grafik, bare meget mere opdateret. Den har en meget speciel grafik, som gør spillet til sin helt egen, designmæssigt. De har lavet det, nærmest kantet, men meget flydene og detalieret. Der er især en bane, hvor jeg elsker spillet grafisk. Det er en bane hvor man er i rusland, i en forladt og bebombet del af rusland. I den bane er farverne meget grå og triste, og man kan tydeligt se at der er en mening med det, fordi krig er jo grå og trist, og jeg vil tro at man kan analysere dette spil bare på farverne, for de fortæller næsten mere end bare historien. Denne grafiske stil er helt fantastisk, og er bare til et 10-tal!

Gameplayet er som det gamle Call of Duty 2, og det er for mit vedkommende kun godt. Et godt gameplay for mig, er et der er ligetil, og nemt at lære. Der skal også være mange muligheder, og især i et FPS spil, skal man virkelig kunne føle man er der selv, at man får action helt ud i stuen. Her har Call of Duty 4 igen imponeret mig, og lever fuldt ud op til mine forventninger. Her er der ikke mere at sige, end bare "KANON GODT!"

Lyden i spillet, er som taget ud af Call of Duty 2. Call of Duty 2's lyd, var det der var Call of Duty 2's stærkeste side, og lyden er det samme her. Jeg kan godt forstå folk der siger spiloplevelsen, bliver endnu bedre med et godt anlæg på dette område, fordi hvis du ikke har et anlæg der kan give dig den maximale lyd, så vil jeg næsten sige det ville være synd at spille det, så herfra vil jeg fortælle alle jer kritikere noget: "Lad være med at bedøm spillet, før du har prøvet det på et godt anlæg!". Jeg mener det virkelig når jeg siger det. Jeg har prøvet rigtig store spil, som f.eks. gears of war, hvor det var et kanon spil, men lydmæsigt svigter det, og sådan har jeg prøvet ved mange andre kanon spil. Ja, jeg ved godt jeg har anmeldt gears of war, men nu hvor jeg tænker over det, har jeg måske bare ikke været kritisk nok på det punkt, men efter Call of Duty 4, er der ingen er der ingen tvivl om, at der er intet der kommer i nærheden af dette!

Historien i spillet tænker man nok, at det kan da umuligt blive så god en historie, end til historien om historiens største slag, men jo, der må jer skuffe jer 2. verdenskrigs fans. Jeg vil sige jeg var ved at få nok af denne slags spil. Man har simpelthen set den historie blive genspillet gang på gang, og den er den samme hver gang. Jeg syntes at Infinity Ward har gjordt et fantastisk stykke arbejde denne gang, med deres historie. Det har lavet en så realistisk, og spændene historie, at vi godt kan vinke farvel til de gamle militærklæder. De har lavet historien helt ned til den mindste detalje, så man ikke går glip af noget, og nogle gange er der simpelthen nogle plotdrejninger, som jeg selvfølgelig ikke vil fortælle om her.

Det er meningen jeg har ventet længe med at anmelde dette spil, da jeg som rigtig Call og Duty -fan, ville være rigtig kritisk på multiplayer området. Jeg tror mange folk vil være enige med mig i at, Call of Duty serien er lige med, at forlange god multiplayer. Jeg kan forsikre jer om, at jeg aldrig har prøvet en mere vanedannende multiplayer en denne. Det minder lidt om et andet RPG-spil. Du skal nemmelig skaffe højre rang, og hvad gør man ellers andet end at skaffe, de meget populære XP. Men det er også kun en positiv ting, fordi man har jo snart fundet ud at, at hvis folk skal blive hængene i det samme spil, skal de også kunne opnå noget. Men ikke nok med det. Der er også mulighed, for en slags online missioner som giver dig endnu mere XP, andet end bare det at plaffe fjender ned. Det kan f.eks. være at du skal skyde så, og så mange fjender, eller at du skal gøre noget bestemt, som at hoppe ned fra et tag, og slagte en modstander bagfra. Det vil sige der er uendeligt mange muligheder online, og der er også skaffet flere spilmodes end det gamle Call of Duty 2.

Hvis der er rang, er der jo også levels. Der er til level 55 alt i alt, men legen slutter ikke her. Fordi hvis du pludselig føler, du ikke længere har noget at opnå eller, spille for længere, er der mulighed for at starte helt forfra, med dine karaktere. Ja, du hørte rigtigt, man har nemlig mulighed for at lave sin egen soldat, og sætte alt sit ynglingsgrej på ham. Du opnår også speciel tricks hen ad vejen, som du kan sætte til din mand, og udnytte i din kamp online. Dette vil nok skræmme mange spillere, da der nok er nogle der når hurtigere rang og skills end andre, og at det hele så vil føles ubalanceret, men nej. Man har nemlig tænkt så ginialt, at alt hvad man laver ikke blot gør din karakter god, men man må også ofre nogle andre ting frem for det andet, og pludselig finder man ud af at det ikke skal bruges på at blive bedre, men at tilpasse sin karakter efter det, man spiller bedst med.

Jeg har haft meget storeforventninger til Call of Duty 4, da jeg holdte så meget af 2'eren, men dette spil lever fuldstændigt op til mine forventninger. Der skal heller ikke holdes skjuld på at dette spil helt klart er mit farvorit spil, og jeg tror jeg vil spille dette spil langt ud i fremtiden. Jeg vil dog sige med denne anmeldelse, at alle dem som ikke ejer dette spil, skal se at få brugt grynene på noget fornuftigt, og tage og invistere i dette spil. Jeg vil også lige have med, at jeg har set mange her inde på GR, som ikke er så aktive online, men jeg syntes at hvis de alligevel køber dette spil, skulle de prøve at gå online, og få det prøvet med et ordentlig stil, for denne titel er ikke blot et spil, det er et spil der skal skrives ind i gamernes historie, for dette spil, vil og skal blive, en klassiker!