spif2001's blog
30-09-2007 - 12:26

Anmeldelse: Two Worlds


Så kom spillet, som skal udfylde non-manga RPG ventetiden indtil Mass Effect kommer på hylderne. Lettere forsinket, da det ikke kunne komme igennem Microsofts nåleøje for kvalitet.

PC udgaven kom allerede i maj, men efter at Two Worlds fik patch 1.5, lykkedes det endelig at få spillet udgivet til XBOX 360. Dette er derfor ensbetydende med, at når man køber Two Worlds til XBOX 360, så er patch 1.5 inkluderet.

Det er meget nærliggende at sammenligne Two Worlds med Elder Scrolls IV: Oblivion, da begge er free roam RPG'er, men det venter vi lige lidt med. Først kigger vi nærmere på hvad Two Worlds egentlig er for noget.


Gameplay (singleplayer)
Spillet starter ud med en lille sekvens, hvori din søster bliver kidnappet og du starter nu en lang søgen efter hende. 6 måneder senere befinder helten sig langt mod nord, hvor han arbejder som dusørjæger / lejesoldat alt imens han leder efter søsteren.

Two Worlds har en meget meget kort intro del, hvor man får lært det helt basale i, hvordan man styrer sin figur. Man behøver nu heller ikke at lære ret meget, for at komme i gang.

I Two Worlds vælger man nemlig ikke en klasse fra start af (warrior, mage etc.), men i stedet har man 4 attributer - Vitality, Dexterity, Strength og Willpower. Nå man går op i level, får man 5 point, som man kan proppe i de attributter man har lyst til. Mange point i Willpower bliver til en mage, mange point i Strength giver en warrior etc.

Ved siden af attributterne har man Skills. Skills er special moves, tricks, magi typer, dirke låse og den slags. Ved level op får man ligeledes nogle point specielt til Skills og igen er det hele med til at du selv definere din "klasse" undervejs.



Ørken områder i Two Worlds er en god afveksling fra de grønne skove.

Two Worlds er selvfølgelig quest driven, som næsten alle RPG'er er det, og for at gøre det nemt for dig, har du et stort kort med tilhørende quest beskrivelser og et mini map i HUD'en, så du kan finde rundt Antaloor (spilverdenen). Denne del viker dog ret forvirrende og uoverskuelig, men med lidt øvelse bliver den dog brugbar. For at gøre spillet levende render NPC'erne rundt i det område de er blevet sat. På papiret en god idé, men i spillet gør det bare quest'eriet endnu mere besværligt, da NPC'erne ligner hinanden meget. For at gøre bod på det, så er ikonet NPC'erne får, når man nærmer sig dem, forskellige alt efter hvad de kan gøre for dig. Dvs at du kan se på en NPC'er, om han er quest-giver, købmand, skill trainer eller bare en ligegyldig person, som man dog godt kan veskle et par ord med.

Nå - tilbage til selve spillet. Efter den korte start, kan man gå hvorhen man vil, men pas på! Monstrene skalere ikke i spillet, så man kan sagtens rende ind i monstre, som man ikke har en jordisk chance imod. I starten slådser man med små ulve og gobliner, men går man det forkerte sted hen, er man lige pludselig face to face med en sur kyklop eller en gnaven ogre. Et slag fra disse klepperter er den visse død, og det ville så være rigtig frustrerende, hvis man nu ikke lige havde gemt de sidste to timer.

...men det er det ikke, da man ikke rigtig dør i Two Worlds. Når man dør, bliver man genoplivet ved nærmeste Ankh, som står mange steder rundt om i Antaloor. En dårlig nyhed for monstrene, da man så bare render tilbage og går løs på dem igen. Dette kan dog ikke anbefales som en strategi, mod de monstre der er for overlegne, da man faktisk ikke kan ramme dem, før man nærmer sig dem level-wise.

Når man render rundt og når man kæmper, foregår det hele tiden i 3rd person view. Man kan godt zoome ind til øjenperspektiv, men i det øjeblik man trækker sit våben, skifter perspektivet tilbage til 3rd person.

Selve kampen er mest trigger pulling / button smashing, hvor man med D-Pad og L-T kan udføre special moves eller fyre spells af. Det er nemt og overskueligt og fungerer faktisk rigtig godt, når man lige får styr på at konfigurere D-Pad'en. Det er Hack'n'slash når det er bedst og man bliver faktisk ikke træt af alle de mange kampe mod den samme type monster, da det virker flydende og kampene har en tilpas længe.



God stemning i byen by night.

En rigtig sjov ting ved monstrene i Antaloor er, at nogen af dem man dræber om dagen, vender tilbage om natten som spøgelser, så hvis man kommer forbi igen, bliver man angrebet med det samme - og disse spøgelser kan kun nakkes af magiske våben. "Run awaaaay...!!!"

Et af Two Worlds store forcer er den utrolige mængde af forskellige rustninger og våben. Her har udviklerne så smidt et lækkert system ind med, at hvis man har flere af samme type våben / rustning, så kan man sætte dem sammen. Har man f.eks. 2 økser af samme slags, sætter man dem sammen og får 1 økse, der så giver mere skade. Finder man flere af samme type økse kan man blive ved med at forbedre den økse man har. Man kan også putte ædelstene i våbnene og derved give dem ild, kulde, lyn eller andre former for magisk skade.


Grafik
Grafikken i Two Worlds er meget svingende. NPC'er og protagonist er, når man ser dem tæt på, direkte ringe animerede. Det ser man ikke når man render rundt, men når man snakker med dem er det tydeligt.

Kampanimationer er udemærkede og spell animationer er rigtig gode. Monstrene svinger meget i kvalitet. Det virker som om, at jo sjovere / sejere et monster er, jo mere har udviklerne gjort ud af det. Ergo ligner en ulv en sammenkrøllet muffe imens en sur ogre får dig til at spæne væk i rædsel.

Dungeons er ikke særlig godt lavet og virker slet ikke levende. Heldigvis er der ikke så mange af dem. Bygninger er generelt pæne og naturen virker også rigtig flot. Specielt kan det anbefales at finde et godt udsigtspunkt ved solnedgang. Draw distance samt kvaliteten overgår her noget andet spil, jeg har set på XBOX 360.



Lækker draw distance som er noget af det bedste grafisk i Two Worlds.

Loade tiderne er meget korte og man mærker dem faktisk ikke. Kun de få gange hvor spillet syntes, at der skal loades et nyt område ind, alt imens man når frem til det monster, der har svedet dit hår af med en fireball. Heldigvis står alt hvor det var før loadningen begyndte, så man ikke som set andre stedet lige pludselig har fået 10 slag i hovedet, alt imens spillet fandt den fine egetræs lund frem fra gemmerne.


Lyd
Lyden i Two Worlds er passende uden at være prangende. Bagrundslydende er gode og varierende og har en stor del af skylden for, at Two Worlds alligevel virker levende på trods af den til tider ringe grafik.

Banters (snak mellem NPC'er og protagonist) er rent ud sagt komiske. Oven i den dårlige banter animation, har man lagt nogle utroligt dårlige stemmeskuespillere, der snakker som hele spillet er en trailer til en ny actionfilm. De gør det så ringe, at det kapper over og bliver komisk i stedet.

Kamp lyd er som den skal være. Man sidder og ikke dåner over den, men man græmmes heller ikke. Tingene lyder som de skal, og de enkelte udbrud fra protagonisten gør det lidt sjovere. Disse udbrud kommer også uden for kampscenerne. F.eks. brokker helten sig, når endnu et skybrud sender kaskader af vand ned over den stakkels mand.


Holdbarhed
Two Worlds er kæmpe stort og man har mange timers underholdning forude. Ikke kun p.g.a. størrelsen af Antaloor og de forskellige måder man kan bygge sin karakter op på, men fordi den har den ekstra dimension med, der hedder multiplayer.

Har kun kort beskæftiget mig med co-op delen af multiplayer, og det fungerede helt som det skulle. Man vælger en præ-defineret karakter, sværhedsgrad, inviterer nogle venner eller lader banen stå åben, og går i gang med at queste.

Man kan ikke tage single player karakterer med over i multiplayer og omvendt, og multiplayer har selv 2 typer karakterer: RvP og PvP. RvP bruges til co-op baner og PvP bruges til arena kampe, hestevæddeløb og den slags hurtige fornøjelser. Man kan have 5 personer i alt til brug i multiplayer og for at lave disse karakterer, skal man have et sted at gemme dem på. Ergo duer en Core XBOX 360 uden harddisk eller anden form for saving device ikke.


Overall
Selvom spillet kunne forbedres på mange områder, så formår det alligevel at holde spilleren ved controlleren. Det crasher ikke og bugs er sjældne. Spillet set som en helhed er underholdnende og udfordrende.


Karakterer

Gameplay 7/10
Grafik
7/10
Lyd
6/10
Holdbarhed
8/10
Overall
7/10


Flere screenshots her på Xboxlife: Two Worlds Screenshots

En 15 minutters gameplay video af Two Worlds: Video

---------------------------------------------------------------------------------------

Two Worlds vs. Elder Scrolls IV : Oblivion
En sammenligning af disse to free roam RPG'er er lidt svært, eftersom de gameplay mæssigt ikke er helt ens opbygget.

Grafisk er Oblivion på langt de fleste områder langt flottere end 2W og lydmæssigt kan 2W slet ikke være med. Banters i 2W er en joke og dungeons ligner noget fra forrige konsol. Til gengæld er 2W mere varieret i udendørs omgivelserne, med bambusskove og ørken områder udover de sædvanlige frodige grønne områder af forskellig art, som Oblivion nu engang mest består af.



Varieret grafik gør, at Two Worlds ikke bliver kedeligt at se på.


Nærkampe, som er en af de ting der ikke fungerer i Oblivion, virker fornuftigt i 2W og bare det at man ser sin figur i 3rd person gør, at kamp oplevelsen er en helt anden. Ja - det kan man også i Oblivion men man gør det ikke, da kampene så bliver endnu mere uhåndterlige.

Oblivions levetid har været lang p.g.a. størrelsen og alle de ting man kan lave. 2W er langt mere simpelt (Oblivions muligheder divideret med 2), men tilbyder til gengæld en multiplayer del som Oblivion ikke har. Co-op med vennerne i en free roam RPG verden er absolut ikke at kimse af - specielt ikke hvis patch 1.6 får rettet op på en del bugs.

Konklusionen må være at Oblivion er den største oplevelse af de to. Der er meget mere og bedre rollespil i Oblivion, hvor 2W mere tilbyder en god omgang hack'n'slash i Oblivion agtige omgivelser.

Hvis man syntes at Oblivion er fedt, men også kan lide en omgang hack'n'slash, så burde man prøve Two Worlds. Om ikke andet så når spillet engang bliver billigt.

Se en trailer sammenligning af de to spil her.

---------------------------------------------------------------------------------------

Patch 1.6:
I skrivende stund, er folkene bag Two Worlds ved at lave patch 1.6, som skulle forbedre en del små-ting mest i multiplayer delen.

Taget fra InsideTwoWorlds (link):
Just a few of the fixes: Reduced MP Lag, friendly fire in RPG mode - disabled, Crime System and Forgiveness in SP fixed, all known MP exploits like cloning of objects, framerate problems (Xbox 360) - and many, many more.

---------------------------------------------------------------------------------------

Nyttige links:
Den officielle Two Worlds hjemmeside: 2 Worlds
Det bedste forum som ikke er på tysk: Inside Two Worlds
En god guide side, hvor man kan få hjælp til diverse: gamepressure
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Xboxlife Blog
Profil Statistik
  • I dag: 0 besøgende
  • Denne måned: 0 besøgende
Arkiv Kategorier
Følg Xboxlife her