Morten Skou's blog
30-01-2008 - 13:10

Nu går det da helt galt for Microsoft

"Løsningen på problemet er at oprette en ny profil / gamertag....", sådan lød den nedslående melding fra Microsofts Xbox Support, da jeg i dag kontaktede dem omkring et problem med at forny mit Xbox Live Guld medlemsskab.

Problemet som jeg for første gang egentlig opdagede i går, var at jeg forsøgte at forny mit Xbox Live Guld ved at indtaste et 12 måneders pre-paid kort, ja faktisk op til flere af dem forsøgte jeg, uden held, at indtaste både på Xbox.com og direkte på Xboxen. Det skal lige tilføjes, at jeg inden for det sidste år har fået et nyt VISA-kort således at jeg nu har to kort registreret på min Xbox.

Jeg har kontaktet Xbox support for omkring 3-4 måneder siden for, at få fjernet det kort som nu ikke længere eksisterer. Det lykkedes åbenbart ikke at gøre det via Xbox supporten, eftersom de aldrig vendte tilbage som de lovede - og kortet er der stadigvæk.

Det lader til, at selve problemet med at forny mit Guld-medlemsskab er opstået, fordi Microsoft har forsøgt at hæve 499 kroner to gange på mit gamle kort, hvilket naturligvis er umuligt - og eftersom det ikke er lykkedes for dem, har de åbenbart suspenderet for alt betaling, hvilket umuliggør at jeg kan betale for mit Guld.

Umiddelbart virker det helt forkert, at Microsoft ikke har overvejet, at folk kan få nye kort og at de gamle muligvis kan udløbe eller udgå af forskellige årsager. Og endnu mere forkert, at man ikke kan ringe ind og afgive en forklaring som eksempelvis: "jeg har fået nyt visakort, og i har været for dumme til at få slettet det gamle fra jeres systemer".

Samtidigt er det gået op for mig, at svaret fra Xbox supporten, typisk vil være der hvor en "normal" Xbox-ejer kommer til, hvis han skulle løbe ind i samme problem som mig. Man kan naturligvis forsøge at ringe ind igen, i håb om at få fat i en anden supporter, men eftersom hun ringede til sin supervisor for at spørge hvordan problemet kunne løses, så er der nok ikke meget at gøre.

Anyways, så er jeg naturligvis gået videre med problemet til Microsoft Danmark. Forhåbentlig kan det medføre, at Microsoft får øjnene op for problemer som dette, så deres supportere og ikke mindst deres systemer, kan håndtere det bedre i fremtiden.

En ting er helt sikkert: Det er absolut ikke acceptabelt, at man får beskeden om, at det eneste man kan gøre er at oprette en ny profil/gamertag. Gør man det, så forsvinder ens venneliste, gamerpoints, arcadespil, savegames og onlineidentitet. Personligt har jeg haft gamertagget "skou" ligesiden første dag hvor jeg fik min første Xbox1 konsol.

Lykkedes det ikke, at beholde mit gode gamle "skou" gamertag, så har Microsoft godt nok overgået sig selv i dumhed.

Har du haft samme problem, eller kender du nogen som har haft samme problem. Så hører jeg meget gerne fra dig/jer.

12 months Xbox Live


Opdatering 17:34 - 30/01/2008
Sammen med Xbox Christian er det nu lykkedes at få afluret hvordan jeg kunne få mit guld-medlemsskab igen. Det ligner dog stadigvæk meget en fejl i deres system.

Fremgangsmåden er, at man går ind på http://billing.microsoft.com og sætter sit nye VISA-kort op til at være det "aktive". Derefter hæver de straks 499 kroner, som man så har 90 dage til at ringe til deres support for at få refunderet.

Når man har rettet oplysningerne på http://billing.microsoft.com, så kan man begive sig ind på Xbox.com (eller sin Xbox 360) og indtaste koden fra 12 måneders pre-paid Xbox Live kortet, hvorefter den straks accepterer koden.

Dette løste mit problem her og nu, men problemstillingen eksisterer stadigvæk: hvis man een gang har betalt med et VISA-kort, som man ikke længere har og derefter ønsker at bruge et pre-paid kort, så er det nødvendigt at indtaste et nyt VISA-kort igen før at man kan bruge pre-paid koden. Hele ideen bag de forudbetalte kort, er jo netop at man undgår at bruge kreditkort. Nu skal jeg igennem bøvlet med at ringe og få mine 499 kroner tilbage.

Microsoft er klar over sagen, og mine oplevelser er røget fra Microsoft i London og videre til Redmond. Så hvis vi er lidt heldige, kan det være at der bliver fundet en bedre løsning på problemet i fremtiden.

Nå ja, og så er det da lidt ærgeligt, at Xbox supporteren fortæller mig, at det kun kan løses ved, at jeg opretter en ny profil, når der rent faktisk er en hurtig løsning på problemet.

Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Xboxlife Blog
Profil Statistik
  • I dag: 0 besøgende
  • Denne måned: 0 besøgende
Arkiv Kategorier
Følg Xboxlife her