Morten Skou's blog
05-01-2008 - 00:03

Hot Blog: Condemned 2 - #2

Nu har jeg efterhånden spillet Condemned 2 i et par timer. Jeg var lidt tid om at tage mig sammen til at sætte spillet i maskinen, men med rystende hænder lykkedes det mig alligevel at få skubbet dette "onde"-spil i maskinen.

Condemned: Criminal Origins, var og er stadigvæk et af de 5 bedste spil jeg har prøvet til Xbox 360 konsollen. Det er dog endnu aldrig blevet overgået på stemningsfronten, hvor det ofte var nødvendigt at holde en pause bare for at få pulsen ned. Jeg kan heldigvis, med stor glæde i stemmen, sige at stemningen, uhyggen og det mørke miljø går igen i Condemned 2. Flere gange, allerede i starten af spillet, er jeg nærmest røget op af sofaen, og hårene har rejst sig på armene. Dette er naturligvis blevet efterfulgt af en kort pause.

Historien er stadigvæk ikke helt klar, da jeg ikke har spillet mere end et par timer. Men vi følger igen Ethan, som ligeledes var hovedpersonen i Condemned: Criminal Origins.

Det første man møder når man starter spillet, er en bums som åbenbart bor i en lille gyde. Man sviner ham lidt til, men til trods for det så byder han en på noget at drikke. Da man når frem til "barskabet", så viser det sig dog, at en anden person har drukket det hele (åh nej dog!!!). Derefter bliver man kastet direkte ud i en tutorial der sørger for, at du ved hvordan kampsystemet virker.

Condemned 2
En ond fyr, der ikke var videre glad for at man har nakket hans venner.

Har man allerede prøvet kræfter med den første udgave af Condemned, så er man allerede meget bekendt med kampsystemet. Det mest tricky er, at man skal parere de forskellige angreb med uhyggelig præcision. Ellers så har man højre og venstre triggers til rådighed, som dasker til fjenderne med henholdsvis højre og venstre hånd. Man kan også bruge forskellige våben, både dem som er åbenlyse men også dem som man kan fjerne fra omgivelserne. Et eksempel på det sidstnævnte kan være at man brækker et rør ned af en væg, og bruger det som våben - igen en ting der ligeledes var at finde i første udgave. Dermed er der mange forskellige slags våben med forskellige egenskaber og holdbarhed. Igen vil folk der har prøvet den første Condemned, kunne nikke genkendende til måden som indikerer holdbarhed og styrken af de forskellige våben.

Condemned 2

En af de nye ting i Condemned 2 er, at man nu kan bruge omgivelserne til at gøre en ende på sine modstanderes miserable liv. Først skal man bokse dem ned, så de ligger på knæ, så kan man ved at holde højre-trigger og venstre-trigger nede samtidigt, samle modstanderen op og efterfølgende banke vedkommende ind i nogle forudbestemte omgivelser som er indikeret med hvide dødningehoveder. Dette er de såkaldte "Enviromental Kills".

Hvem har røvet et fjernsynslager?
Nogle af jer, som har spillet Condemned 1, kan sikkert huske at der var en del fjernsyn rundt omkring. I Condemned 2, har Monolith (udviklerne af spillet) igen haft gang i deres TV-flip. Der er ganske enkelt TV overalt. Om det skyldes at samtlige indbyggere i byen netop har skiftet deres gamle TV ud med en fladskærm siger historien endnu intet om.

Denne gang fortæller et par af TV'erne en del af historien og giver hints. Man skal bare lige opfange et signal med dem først. Dette gør man ved at justere på antennen, hvorefter et fint billede kommer frem på skærmen.

Condemned 2


Et af de andre nye elementer i spillet, er de såkaldte Sonic Emiters.Det er en lille elektronisk anordning, som findes forskellige steder igennem banerne. Ifølge historien, så ved man endnu ikke hvad de gør godt for, eller hvem der har placeret dem - men det menes at de har direkte relation til den kraftigt stigende kriminalitet i byen. Disse skal man smadre på sin vej igennem spillet, så man sikkert får en achievement til sidst. Achievementsne er desværre meget uklare - der mangler forklaring på dem og kun navnene fremgår - så jeg kan ikke sige mere om dem på nuværende tidspunkt.

Condemned 2
En Sonic Emitter, som man skal finde og smadre.


Mennesker i olie?
Det sidste jeg vil snakke om i dette blogindlæg, er selve stemningen i spillet og ikke mindst de dystre omgivelser. Som tidligere nævnt, så er stemningen helt enorm dyster og man er en smule forvirret over hvad der egentlig sker - historien er langsom om at komme igang.

Mange af effekterne i spillet fungerer via "chok"-princippet, og ikke mindst alt baggrundslyden. Den grafiske del er stadigvæk ikke finpudset, så det er svært at sige, men det lader allerede til at være en smule flottere end Condemned 1 - men stadigvæk i samme stil.

Her er et par billeder, som beskriver stemningen:

Condemned 2

Condemned 2

Jeg vil fortætte med at blogge om Condemned 2, og forventer at næste blogopdatering er om et par timer.

Bemærk for øvrigt vores fine baggrund på min blog :-) (Tak til Dennis / Rotator).
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Xboxlife Blog
Profil Statistik
  • I dag: 0 besøgende
  • Denne måned: 0 besøgende
Arkiv Kategorier
Følg Xboxlife her