Krisgebis's blog
30-09-2010 - 02:23

Alien Breed: Episode 1 (XBLA)

Alien Breed var en top down tactical shooter/survivalhorror titel fra Team17 der oprindeligt blev lanceret på Amiga'en. Spillet lånte sin inspiration fra Aliens filmen. Spillet har fået et remake på xbla som er fordelt på episoder, hvor den anden netop er udkommet. Jeg har dog kun set på den første episode.

First encounter
Det første indtryk man får af spillet er ganske godt. Spillet indledes med en tegneserie fortælling præcis som det gamle spil fra 1991. Grafikken er pæn og detaljere for en xbla titel. Det kører på UE3 motoren og leverer en flydende præsentation. I den gamle udgave havde man kun et joystick til at styre ens figur med, og man var begrænset til at kunne skyde i 8 retninger. Det er heldigvis blevet forbedret, da spillet et bygget op som en dualstick shooter, hvor man kun kan skyde ud til alle sider. Kameraet er også blevet mere levende, da perspektivit nu godt kan sveje.

Rumkamp
Der er meget lidt historie, hvilket ikke afviger fra den originale titel. Vi befinder os på en rumstation der er blevet invaderet af insektlignende aliens. Når man kort tid efter begyndelse støder på et af disse bæster, bliver man desværre mødt af et ualmindeligt grimt alien design. Det er en grå klump, der ikke ser særligt inspirerende ud, og som man kommer videre i spillet opdager man hurtigt at det ikke bliver bedre. Faktisk er der ikke mere end 3-4 forskellige modstandere, der alle har lige kedeligt design. Man finder forskellige våben liggende omkring på rumskibet, som hjælper en med at overleve invasionen.

Game over man, GAME OVER!
Forskellige baner siger du? Ja, men de er desværre alt for ens ligesom monstrene. Vi har altså et funktionelt gameplay, der bare er uinspireret. Desværre bliver det værre. De har fjernet økonomien fra de gamle spil, så man kan ikke længere købe forskellige opgraderinger der hjælper med at gøre gameplayet dybere. Samtidigt er der ingen boss aliens af nogen slags, heller ikke større opsatte scenarier til at afslutte banerne. Hele episoden slutter bare pludseligt, når man går ned af en almindelig gang (uden nogen historie).

Konklusion
Spiller kan absolut ikke anbefales. Det er kedeligt, uinspirerende og ensformigt. Dårligere end originalen, som er 18 år ældre. Selv da det var på tilbud til 400msp, kunne det ikke få en anbefaling, da det simpelthen er spild af folks tid og penge. Det eneste positive er at gameplayet fungere rent teknisk og at grafikken teknisk set er pæn, men bare virkeligt uinspirerende.

4/10


 
 
 
 
 
 
 
    Get Microsoft Silverlight
 


25-09-2010 - 03:53

Invitation til en dans med djævlen

Optog dele af en TDC fest for godt et år siden. Klippede lidt i materialet og lagde lidt god musik henover (til de trampe glade), i anledning af, at en fra vores gang skulle flytte. Her er videoen så og husk at skru godt op for volumen ;-)





 
 
 
 
 
 
 
    Get Microsoft Silverlight
 

22-09-2010 - 20:31

More of dat SC2

Hey folks

Har uploded endnu en replay af Starcraft 2 med kommentarspor. Denne gang spiller jeg ikke selv. Kampen er mellem en Terran og Zerg og foregår før patch 1.1
Der benyttes et rimeligt interessant build (som ikke er påvirket af 1.1 patchen), så derfor har jeg uploaded den. Velbekomme.




OBS: Det virker ikke til at der er den VILDT store interesse for SC2 videoer på siden, så jeg går og leger lidt med ideen om andet jeg kan uploade. Vil lige se hvornår jeg får tid til endegyldigt at lave noget.



 
 
 
 
 
 
 
    Get Microsoft Silverlight
 

20-09-2010 - 14:31

Troldspejlet

Har man blot et kromosom af nørd genet, så kender man også Troldspejlet. Programmet på DR der beskæftiger sig med med alt fra live rollespil og tegneserier til film og spil. I min ungdom var det en fast del af min ugeplan. Jeg har også flere bånd fyldt med udsendelser, så de kunne genses. Kendingsmelodien fra Grimlins, det utrættelige engagement og værten har alle dage været det samme. Så for nyligt noget af et afsnit og kom til at tænke lidt over udsendelsen.

Uden nostalgi
Fjerner man de nostalgiske briller, står man tilbage med et program der faktisk ikke er meget værd. Deres fokus er alt for bredt til, at kunne dække nogle af emnerne særligt grundigt i løbet af sendetiden. Har man andre medier at sammenligne med, ser man også hurtigt hvor utidige Troldspejlet er. Deres anmeldelser er sene og deres nyheder uddaterede. Et kendetegn der også altid har gået mig på, er deres manglende kritiske sans. Og i nogle tilfælde, deres mærkelige kritiske sans. Gode, middel og dårlige spil bliver fremstillet ens, og der bliver kun nævnt meget få af spilenes karakteristika. De leverer i det hele taget ikke anmeldelser, men giver LANGT fra oplysninger nok til at seeren selv skulle kunne danne sig et overblik. Nogle gange har de også mærkelige kommentarer til ellers gode titler.

Tilbageblik
På trods af mine gode oplevelser med Troldspejlet må jeg smerteligt indrømme at programmet er dårligt og altid har været det. Hvad programmet har haft af plus, er de indslag hvor vi har kunnet få indblik i produktionen af film/spil og tegneserier. Det har været mere unikt end blot preview af (allerede udgivede) spil. Så undskyld at jeg skal være røvhulet der siger: "Troldspejlet er ringe".



Hvordan er dine oplevelser med Troldspejlet og hvad synes du om programmet?


 
 
 
 
 
 
 
    Get Microsoft Silverlight
 

15-09-2010 - 18:30

Calling all filmbuffs

Så er det tid til at besøge det store lærrede igen. Til oktober kommer der en ny film af David Fincher ved navn The Social Network. Det handler om skaberne af facebook og bliver en fortælling om unge innovative udvikleres kamp imod store virksomheder. Regner med den har en mørk vinkling, som de fleste af Finchers mesterværker.

Kompetente mennesker
Nu er det heldigvis ikke udelukkende en dygtig instruktør, som filmen kan bryste sig med. Trent Reznor står for soundtracket og Aaron Sorkin er manuskriptforfatteren. Sorkin skrev også manuskriptet til Charlie Wilson's War og til serien West Wing).

God biotur
Så tag nogle venner og/eller kæresten med i biffen og nyd en (forhåbentlig) god film. Jeg selv skal selv ind og se den med kæresten og muligvis nogle venner, så skriver nok lige en kommentar til den efterfølgene.


Regner i med at skulle se denne film? Hvilke film ser i ellers frem til indenfor den nærmeste fremtid?


 
 
 
 
 
 
 
    Get Microsoft Silverlight
 


13-09-2010 - 14:40

Forældede titler

Vi kender alle trædemøllen. Der bliver konstant lavet nye spil, der kommer på hylderne, som vi så køber og spiller, hvorefter der kommer flere endnu. Nogle spil er værd at besøge igen, andre er ikke af forskellige årsager.

Alt er overgået
I nogle tilfælde hvor der udkommer en efterfølger, eller en anden titel som gør alt det samme som en tidligere titel blot bedre, så bliver den ældre titel forældet. Der er derfor ingen grund til at vende tilbage til den ældre titel, da den nyere udfylder det samme og mere til. Der findes massere af disse tilfælde, og her vil jeg gerne selv nævne nogle eksempler.

Master of Orion 2 er et fantastisk turbaseret strategispil, der fokuserer på at man skal styre et galactisk emperie. Spillet tog en strålende eter og one up'ede alt ved det.

Nyeste Civ. Hver gang der bliver udgivet et nyt Civ, bliver den gamle uddateret. Synes det tilføjer nok nyt hvergang til, at den gamle kan komme i glemmebogen. Specielt med 5eren ser der ud til at ske meget. Den eneste undtagelse skulle måske være Civ Rev, da den er så anderledes.

Unreal Tournament 2004. Med 2k4 skød Epic med havlgevær. De byggede videre på alt hvad UT havde lavet, og tilføjede køkkenvasken. Langt bedre end den skuffende 2k3 og bedre end den senere opdatering UT3.

Hvilke titler synes i, der har uddateret tidligere titler?


 
 
 
 
 
 
 
    Get Microsoft Silverlight
 


10-09-2010 - 03:18

Mere SC2

Jeg har fået smidt endnu en video sammen med et tilhørende kommentarspor og lagt den op på youtube. Denne gang i fullhd med detaljerne på max, så man rigtigt kan nyde den flotte art direction samtidigt med man ser vores kamp. Kampen er fordelt på to videoer.

Om kampen
Det er min buddy (Briemis) og mig der med næb og klør prøver at kæmpe os op i diamond league.  Denne kamp er blandt nogle af de første efter vi kom op i platinum league, hvor vi pt. ruller lidt rundt i top 10. Vi spiller 2x Terran og er oppe imod en Terran og en Protoss.





I er mere end velkommen til at smide en lille kommentar :-)
05-09-2010 - 18:27

Metafysiske konstanter

Jeg hørte for nogen tid siden på the bombcast en producer fra Harmonix udtale, at han ingen interesse havde i 3D (samtalen gik på Nintendo 3DS) før det var "ægte" 3D. Her specifiserede han det så yderligere ud til at være holografisk video der optog et fysisk rum. Udtalelsen fik mig til at ryste på hovedet af to årsager.
1. Han antager at det ene er "ægte" og det andet ikke er "ægte".
2. At udtalelsen skulle komme fra en person bag Rockband, synes jeg virker hyklerisk.

Problemet med ægthed
Om alting gør det sig gældende, at det er hvad det er og det er ikke noget andet. Dette er den mest objektive og mest basale definition, vi kan give til fænomener. Vil vi videre end det, bliver fænomnener kategoriseret ud fra hovedsagligt skiftende betingelser. De fleste af os kan f.eks. godt skelne et bord fra en stol og andre møbler. Har vi en person der har set alle møbler i hele verden, vil han være endnu bedre til at afgøre hvornår et møbel er en stol, fremfor en skammel, et lavt bord eller lignende "grænse tilfælde". Men derfor er en stol stadigvæk ikke et statisk begreb, det kan forandre sig som vi finder på nye måder at lave møbler. Selvom der er en udvikling og selvom den ene måske er mere refineret/behagelig/praktisk end den anden, så er de begge stadig "ægte" stole. Der er derfor ikke nogen stol der er en mere ægte end en anden.
Det samme problem laver pc spillere når de snakker om konsol. De siger at FPS kun kan spilles på pc, fordi styringen er den rigtige oplevelse. De tror fejlagtigt at de har fat i et definitivt begreb (om at spille FPS spil) og ikke en gradbøjning angående anvendelighed.

Hvorfor hyklerisk?
Så der er ikke noget der er mere eller andet end det er. Vi har en person der ikke vil bruge tid på noget der ikke er "ægte", hvilket i sig selv er fejlagtigt. 3D's formål er at nare os til at tro, at der er et objekt foran os som der ikke er der. At noget ikke er 1:1 med virkeligheden (hvilket det ikke kan være, uden at være virkeligheden), er ikke et argument der er stærkt nok til at stå alene. Vi snakker derfor i virkeligheden om, hvor gode de forskellige løsninger opfylder dette mål. Derfor er det en afgørelse imellem gradvise løsninger. Personen mener at han kategorisk kan afskære noget der ikke er 1:1 med virkeligheden, men samtidigt gør selvsamme person sin levevej ved at lave et spil, der lader folk lege rockstjerne med plastikinstrumenter. Så ud fra hans egen (fejlagtige) argument, vil han ikke spilde til på hans egen spilserie. DUH!

Ellers var det såmen en fin nok podcast, men har generelt bare et problem med folk der bilder sig ind, at verden består af objektive kategoriseringer.

02-09-2010 - 22:50

PLATINUM!

Som opfølgning på min sidste blog, så har jeg lagt min sidste guld lega kamp ud på youtube med tilhørende kommentarspor. Har selvfølgeligt også en genvej til videoen med til jer her. Min stemme kan godt virke lidt søvndysende, men så må i lige tage lyden fra ;-)



In other news
Min makker og jeg er også lige kommet op i Platinum i 2v2 idag. Sad hele natten igår og spillede 17 kampe med 11 wins i toppen af guld. Vi blev smidt ind på 3. pladsen i platinum, så et victory senere var vi på 1.
Følg Xboxlife her