Krisgebis's blog
31-05-2010 - 14:20

Memory card

Jeg byttede mig i sin tid til et xbox memory card på 256mb. Jeg gik af med en controller, fordi jeg godt kunne se det smarte i at slæbe rundt på mit gamertag. Memory card'et blev et fast invetar i xbox'en, og jeg loadede altid profilen fra den.

Update
Nu (ok ok, for nogle måneder siden) har MS åbnet op for muligheden for at bruge alle flash diske som memory card, så har lige fået købt en 16gb pind, som jeg har partitioneret som memory card. Nu ligger profilen derpå og jeg har ikke længere et hvidt memorycard i min sorte xbox. Det efterlader en del mere plads at "lege" med, men jeg har normalt ikke pladsproblemer, selvom jeg installerer de fleste spil jeg spiller.

Savegames
Da jeg for nyligt besøgte min lillebror og spillede RE5 med ham, ærgrede det mig at jeg ikke kunne spille videre på mit spil, da jeg havde glemt at overføre savegamet til mit memorycard, før jeg tog uf af døren. Derfor tænkte jeg, at jeg vil bruge al pladsen fra den større memorystick til at have ALLE savegames på, og så bruge min hdd til installerede spil og DLC. Så er det også nemmere at holde styr på, end hvis man har nogle spil på MC og andre på hdd.

Udfasning
Nu har jeg bare haft min xbox i 3år+, så der er efterhånden en god del savegames (og ingen smart måde at sortere dem fra), så tror jeg kommer til at overføre dem hen af vejen, som jeg kommer til at skulle bruge dem.

Har i taget brug af denne fantastiske update?
23-05-2010 - 00:50

AW (SPOILERS!)

Så fik jeg afsluttet sidste kapitel i Alan Wake og det var en gennemgående god singleplayer oplevelse. Kunne specielt godt lide fortællerstilen der bliver gjort virkelig spændende med de skrevne sider man finder. Så fortælles historien ikke helt lineær, og vi kan få direkte indblik i karakterernes tanker. Det er også virkeligt fedt at "læse" om noget og så derefter opleve det.

Mulighed for forbedring
Selvom spillet er rigtigt godt, er der som altid plads til forbedringer. Her vil jeg lave en liste over de klagepunkter jeg har, efter min første gennemspilning.

1. Fjende variation
Vi befinder os i en skov og ingen af dyrene, ud over ravne, er blevet besatte? Der var rig mulighed for ulve og dådyr flokke. En bjørn der pludseligt kommer efter en. Der manglede også flere unikke boss'er. Lad Alan møde flere af de gennemarbejdede karakterer, der er blevet taget af "the Darkness".

2. Valgfrit udforskning
Jeg elsker at gå på opdagelse. At spillet er liniært er fint nok med mig, men de kunne godt have lavet flere (og større) områder der var udforskelige. Lav et stort hus på siden af vejen. Man kan køre videre eller stoppe op og gå lidt på opdagelse. Man kan endda lave en lille sidehistorie. Det kan gøres med ufatteligt få midler. Lidt skrift på vægen, noget papir, et velovervejet placering af et lig etc. Stalker gjorde dette rigtigt godt.

3. Mindre kornede karakterer
Historien var rigtigt god og de stykker af bogen man finder, er også rigtigt godt skrevet.
Men nogle af karaktererne virkede enten som stereotyper, for fjollede for handlingen eller deres motivation virkede manglende. F.eks. var Barry ALT for fjollet. Han burde de havde tonet lidt ned. Og Nightingales besættelse af Alan blev heller ikke forklaret.

4. Bil radio
Der er flere køresekvenser i spillet, som man også kan tage til fods hvis man absolut vil. Men hvorfor ikke lade nogle af radio programmerne køre imens man sidder i bilen? Så behøver man ikke at stå stille omkring en radio. Havde også lidt et problem med tv serien. Jeg synes virkeligt den var fed og er lidt irriteret over man ikke kan se den i menuen. Men det ødelagde spillets flow, at have serien med. Man skulle skynde sig, men alligevel stod man og stenede tv.

5. Samler objekter
At samle ting er sjovt (achievements system), at gå på opdagelse er forfyldende (udforske omgivelserne), men dårligt disponerede samler objekter er noget lort. Det skal være overkommeligt at finde samler objekter, hvis de forlanger man skal finde en masse af dem. Samtidig skal der også være en opdeling i banen, så man ved ca. hvor man mangler x af samler objektene. Det er simpelthen råddent at skulle spille igennem med en walkthrough for at finde dem. Hvorfor så overhovedet have dem.

6. Bedre slutning
Historien omkring slutningen er helt fin. Men som spiller laver man ikke rigtigt noget. Skyder gentagne gange med flaregun på samme sted. Går og belyser ting, uden at kunne fejle eller med tidspres. Det er bare ikke en slutning, hvori spilleren føler han har kæmpe, og derfor kan give sig selv et klap på skulderen.
20-05-2010 - 13:29

Alan Wake

Jeg havde forudbestilt Alan Wake i gamestop, som så mange andre herinde, men jeg har ikke haft tid til at spille det pga. eksamensopgaver. Igår fik jeg afleveret en opgave, og nu mangler jeg blot at rette en sidste opgave til, som burde falde på plads i løbet af weekenden.

Fra godte posen
Nu jeg er så tæt på målet og lige har fået afleveret en opgave, så kunne jeg godt tillade mig at hygge med lidt xbox. Alan Wake blev smidt i boxen efter solen var gået ned, og jeg hyggede mig kort med God of War (en trilogi jeg er igang med første kapitel i) imens AW installerede.

Selve spillet
Brugte 4½ time i nat på at spille igennem de to første kapitler. Synes historien er spændende indtil nu, storytellingen er gennemført og den grafiske præsentation er i top. Selvom spillet skulle være en utrolig lav opløsning (nativt), så bliver det resulterende billede virkeligt imponerende. Fysikken virker også rigtigt godt og neutralt integreret, så man lever sig rigtigt ind i omgivelserne. Synes også stemningen er fanget rigtigt godt, specielt når man løber igennem de mørke skove med skygger alle vegne.

Hvad er jeres oplevelse med den kære Alan Wake?
17-05-2010 - 14:42

Forestående film oplevelser

Jeg synes virkeligt 2010 har været et stærkt filmår indtil nu, og gemmer da også en lille liste over aktuelle film jeg skal have set enten i bio eller på blu-ray. Men jeg har også film hængende fra foregående år, og selvfølgeligt ældre film endnu som jeg aldrig har været omkring.

Polariserende storfilm fra 2009
Watchmen har længe været på "to watch" listen, og har for nyligt bestilt filmen, så jeg burde have den hjemme i løbet af ugen. Hverken vennekredsen eller internettet har kunne blive enige om filmen, så glæder mig til selv at kunne opleve den.

Spørgsmål om udgave
Én af grundende til at jeg først for den set nu, har været min ubeslutsomhed om hvilken version jeg skulle skaffe mig. Normalt plejer Director's cut at være nok, men denne gang var der også en fristende Ultimate cut. Sidstnævnte var dog kun tilgængelig i US og kostede 3gange så meget som Director's, så da jeg kunne se at anmeldere også anbefalede Directors Cut udgaven, kunne jeg endeligt nå frem til at valg.

Oplevelse blandt liferne
Jeg glæder mig rigtigt meget til at få den sat på cinema'en herhjemme, men vil gerne høre hvordan jeres oplevelse har været med filmen. Og hold det nu spoilerfri!
07-05-2010 - 16:25

Dårlige checkpoints

Lad os ridse udviklingen op. I tidernes morgen var spil små arkadetitler, hvori det galt om at slå en highscore. Der var kun et punkt man kunne starte fra, og det var begyndelsen. Der kom spil med handlemæssig progression, hvor udviklerne tillod, at man kunne starte enkelte baner forfra, ved at notere sig et kodeord. Det udviklede sig til lagring af status, udstyr og lokation på specifikke savespots. Til sidst fik vi muligheden for at gemme spillets status hvorend man befandt sig.

God blanding
Imellem de specifikke savespots og save hvor man vil, finder vi checkpoint systemet. Det ledsager som regel også de to andre former. Specifikke steder i spillet, kan det være fordelagtigt at lade spilleren genstarte hvis han skulle dø. De bliver derfor tit udnytttet før svære sektioner, boss battles og svære platformsekvenser.

Dårlig udnyttelse

Lyder som en god udvikling? Det er det såmen også, men nogle gange går det bare ikke langt nok. Der kan være for langt imellem de forskellige checkpoints, eller de kan være sat på åndsvage tidspunkter. Er der en svær sekvens, er det bare pisse kedeligt at gennemspille 1-2 lette sekvenser igen for 10. gang, når man nu dør ved de svære. Så lave for pokker endnu et checkpoint EFTER de lette sekvenser.
Lidt ala det samme gjorde sig gældende i min gennemspilning af Splinter Cell: Conviction. Der var et ok svært øjeblik, hvor man bliver stormet af flere folk og man samtidigt er under tidspres. Ok med lidt udfordring. Men knaldperlerne havde selvfølgeligt valgt, der skulle være en "gå sektion" og en unskipable mellemsekvens op til og selvfølgeligt ikke delt med et checkpoint.

God intention? Dårlig effekt
I tilfældet af SSC kan det måske have haft en god intention. Udviklerne ville gerne have man så den (givetvis) fede sekvens op til, og/eller man skulle ikke glemme bevæggrunden for at bryde ind i bygning. Problemet er, at selvom det var en fed sekvens er der ingen der vil "tvinges" til at se den gentagne gange. Man kommer decideret til at hade et stykke arbejde, de har siddet og været omhyggelige med skulle fortælle en god historie. Det var (forhåbentligt) ikke deres mening.
Skal jeg ikke glemme mit motiv for mine handlinger, kan man også bruge 1time ekstra i lydrummet og indtale monologer som hovedpersonen kunne sig til sig selv, fra første gang man genstarter ved checkpointet. "Gotta get inside those gates fast, or I'll be stuck outside without knowing the truth" etc.
Ellers spar pengene og bare smid en KORT tekst op på skærmen. Helst en linje, men det burde også være rigeligt.
 
VIRKELIG dårlig udnyttelse
Det værste (og udviklerne af denne syn burde brændes på bålet) er dog hvis vi har flere sekvenser med svære udfordringer, uden et checkpoint imellem. Det er noget der kan få controlleren til at flyve igennem lokalet. At nå til 3. sekvens, hvorefter man sidder fast ved 1. en time, snævert når op til 2. og er tilbage ved 1. igen.
Af samme skuffe har vi checkpoints (eller autosaves) som laves præcis ½sek. før man dør. Man genstarter 4 gange i et desperat forsøg på, at undgå et missil der tager de sidste 7hp man har. Det kan være ekstra katastrofalt på pc, hvis man i længere tid, udelukkende har benyttet sig af et autosave og derfor nu skal starte langt tilbage :'(

Hvor har i stødt på dårlige checkpoint systemer? Nu skal synderne findes!
04-05-2010 - 14:33

Et skridt imod ligestilling

Læste netop på dr.dk, at et flertal i folketinget havde bestemt, at det nu skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere. Der bliver ikke nævnet noget om konkrete kriterier, men går ud fra der gælder samme krav som ved heteroseksuelle par der gerne vil adoptere.

Positivt tiltag
Jeg synes udelukkende, at det er et positivt tiltag. Studier fra andre lande har vist, at børn der vokser op med homoseksuelle forældrepar, ikke klarer sig dårligere fysisk og psykisk. Homoseksuelle er som regel også ældre og mere modne når de vælger at få børn, da deres proces er meget længere og mere gennemtænkt. Heteroseksuelle kan få børn ved et "tilfælde" og derfor være mindre egnede til status som forældre.

Mindre arbitrære afgørelser, mere ligestilling
Alt i alt er det et skridt væk fra: "Jamen, det er jeg vokset op med, derfor er det bedst" og hen imod afgørelser der bygger på kritisk vurdering af vores omverden.

Hvad er jeres holdning til denne beslutning?
Følg Xboxlife her