Krisgebis's blog
07-05-2010 - 16:25

Dårlige checkpoints

Lad os ridse udviklingen op. I tidernes morgen var spil små arkadetitler, hvori det galt om at slå en highscore. Der var kun et punkt man kunne starte fra, og det var begyndelsen. Der kom spil med handlemæssig progression, hvor udviklerne tillod, at man kunne starte enkelte baner forfra, ved at notere sig et kodeord. Det udviklede sig til lagring af status, udstyr og lokation på specifikke savespots. Til sidst fik vi muligheden for at gemme spillets status hvorend man befandt sig.

God blanding
Imellem de specifikke savespots og save hvor man vil, finder vi checkpoint systemet. Det ledsager som regel også de to andre former. Specifikke steder i spillet, kan det være fordelagtigt at lade spilleren genstarte hvis han skulle dø. De bliver derfor tit udnytttet før svære sektioner, boss battles og svære platformsekvenser.

Dårlig udnyttelse

Lyder som en god udvikling? Det er det såmen også, men nogle gange går det bare ikke langt nok. Der kan være for langt imellem de forskellige checkpoints, eller de kan være sat på åndsvage tidspunkter. Er der en svær sekvens, er det bare pisse kedeligt at gennemspille 1-2 lette sekvenser igen for 10. gang, når man nu dør ved de svære. Så lave for pokker endnu et checkpoint EFTER de lette sekvenser.
Lidt ala det samme gjorde sig gældende i min gennemspilning af Splinter Cell: Conviction. Der var et ok svært øjeblik, hvor man bliver stormet af flere folk og man samtidigt er under tidspres. Ok med lidt udfordring. Men knaldperlerne havde selvfølgeligt valgt, der skulle være en "gå sektion" og en unskipable mellemsekvens op til og selvfølgeligt ikke delt med et checkpoint.

God intention? Dårlig effekt
I tilfældet af SSC kan det måske have haft en god intention. Udviklerne ville gerne have man så den (givetvis) fede sekvens op til, og/eller man skulle ikke glemme bevæggrunden for at bryde ind i bygning. Problemet er, at selvom det var en fed sekvens er der ingen der vil "tvinges" til at se den gentagne gange. Man kommer decideret til at hade et stykke arbejde, de har siddet og været omhyggelige med skulle fortælle en god historie. Det var (forhåbentligt) ikke deres mening.
Skal jeg ikke glemme mit motiv for mine handlinger, kan man også bruge 1time ekstra i lydrummet og indtale monologer som hovedpersonen kunne sig til sig selv, fra første gang man genstarter ved checkpointet. "Gotta get inside those gates fast, or I'll be stuck outside without knowing the truth" etc.
Ellers spar pengene og bare smid en KORT tekst op på skærmen. Helst en linje, men det burde også være rigeligt.
 
VIRKELIG dårlig udnyttelse
Det værste (og udviklerne af denne syn burde brændes på bålet) er dog hvis vi har flere sekvenser med svære udfordringer, uden et checkpoint imellem. Det er noget der kan få controlleren til at flyve igennem lokalet. At nå til 3. sekvens, hvorefter man sidder fast ved 1. en time, snævert når op til 2. og er tilbage ved 1. igen.
Af samme skuffe har vi checkpoints (eller autosaves) som laves præcis ½sek. før man dør. Man genstarter 4 gange i et desperat forsøg på, at undgå et missil der tager de sidste 7hp man har. Det kan være ekstra katastrofalt på pc, hvis man i længere tid, udelukkende har benyttet sig af et autosave og derfor nu skal starte langt tilbage :'(

Hvor har i stødt på dårlige checkpoint systemer? Nu skal synderne findes!
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg Xboxlife her