HappyPepzi's blog
16-01-2007 - 04:21

PES6 til PSP, min første anmeldelse..

Hejsa, her er som lovet min anmeldelse af PES6 til PSP.

Juventus er tvangsnedrykket til Serie B. Din opgave er at bringe æren og respekten tilbage til en af de mest berømte fodboldklubber i verden. Du sætter din holdopstilling, handler spillere, taler med pressen, træner holdet, planlægger sæsonen……Du er i førersædet som manager for klubben. Vind ligaen, vind Champions League, vind, vind, vind. ”Bip bip bip bip” - alarmen vækker dig til endnu en dag i den ”virkelige verden”. Spørgsmålet er nu, om der de muligheder jeg drømmer om i PES6 til PSP denne gang? Lad os kigge lidt nærmere på dette.

Spillet starter op med en fornuftig menu, faktisk identisk til Xbox 360 versionen, men efter at have bladret rundt i de ting der er at vælge imellem, må man konkluderer, at PES-serien har stået meget stille udviklingsmæssigt på dette område! Match, League, Cup, Master League, Training, Edit, Option og Wireless play er  det der er at byde på. Det kan på overfladen lyde rigtigt godt, men det er simpelthen ikke godt nok udført.

Endnu engang er der ikke nok licenser, herunder fx findes der ikke alverdens hold i deres respektive ligaer. Ingen managermode, dårlig og ensformig musik i menuerne osv. Som noget positivt finder man dog MasterLeague(ML), som vi blev snydt for sidste år.

Rent grafisk er der ikke den store revolution. Spillet kører pænt og med fin hastighed, men er ikke nogen perle. Lyden er en stor nedtur. Ligesom sidste års udgave er der ingen kommentatorer i selve kampen, udover en der pludselig skriger: ”GOOOOAAAAAAL” ved scoringer. Man kan selvfølgelig sige, at det jo er bedre end en elendig en af slagsen, men det svarer lidt til at møde Shaktar Donetsk på neutral bane i Rumænien, det er ikke just spædende. Så kan tilskuerne jo live det lidt op, men nej, her svigter spillet igen, tilskuerne lyder som et kor på 200-300 mand der står og råber/pifter i munden på hinanden. Forbilledet på dette område må være Fifa 2007 til diverse konsoller. Her kunne Konami virkelig lære noget af EA.

Loadingtid kan være et problem på PSP, og det er det i også PES 6. Du kan faktisk nå at sætte en kande kaffe over inden spillet har loadet sig ind til en enkelt kamp, ”Still loading” burde der står på skærmen.

Denne gang er der også inkluderet ad-hoc og netspil. Det ene kunne jeg ikke teste, da jeg ikke har en ven med en PSP og PES6. Netspil prøvede jeg at finde en modstander til, men man kunne søge fra nu af og til juleaften, hvilket jeg faktisk også gjorde, uden held. På nettet ledte jeg efterfølgende i diverse fora efter evt. løsninger, men det lader ikke til at det umiddelbart kan lade sig gøre endnu. Måske er dette en mulighed, som kan vise sig som spillets helt stærke side, ligesom til PS2.

Er der slet ikke noget godt i spillet? Jo, det er der. MasterLeague er endelig med i spillet. Tre divisioner skal du kæmpe dig igennem, og det er faktisk mere end i Xbox 360 versionen af spillet. Gameplayet er fantastisk. Man styrer; man dribler; man spiller ja man føler virkelig at det her er fodbold. Det er forholdsvis nemt at gå til spillet, men der skal trænes, trænes og atter trænes for at mestre spillet. Sådan skal det bare være. Det kan måske blive lidt hårdt i fingrene i det lange løb, men dethar vel også sin charme.

Kan spillet så anbefales? JA, det kan det. Selvom det er med stor beklagelse, at der er mange små mangler, så sidder man med verdens nok suverænt bedste fodboldspil rent gameplaymæssigt. Måske skal man lige prøve det nogle timer inden køb, især hvis man har sidste års udgave. Som PES fan, er spillet et must! Masterleague er kommet med denne gang og det i sig selv gør spillet værd at eje. Der er et eller andet charmerende ved ML. Et eller andet der driver dig til at komme fra tredje division til første division og vinde det hele! Købe nye talenter, starte med det originale ML mandskab (med legendariske Castolo på 35) eller at vælge din favorit klub med det ”rigtige” mandskab, og så ellers blive topscorer med evt. Eto’o eller Drogba.

Jeg håber, at Konami snart får justeret de småting der vil kunne få dette spil helt op i fodboldens gudeliga, i stedet for blot med nød og næppe at være lidt bedre end den konkurrende FIFA-serie. Måske fik vi verdens bedste fodboldspil, hvis folkene bag FIFA serien tog sig af alt i spillet på nær gameplayet?

Selvfølgelig er der muligheden for at fortsætte dit PS2 spil på vej til skole/jobbet med din PSP, det er en rigtig lækker feature. Nu skal der også bare lige være styr på den, efterhånden obligatoriske online del. Det er simpelthen et must i dag.

Lyd : 4/10

Gameplay: 9/10

Grafik: 6/10